Älykäs itsepalvelulinjasto palkittiin Italiassa
Mikkelin ammattikorkeakoulun patenttiin perustuva älykäs itsepalvelulinjasto on saanut kansainvälisen tunnustuksen. Ruokalinjasto palkittiin Milanossa Host 2013 -messuilla SMART Label -tunnuksella. Kotimaassa linjasto on kerännyt hyvää palautetta testaajilta.
Mikkelin ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs itsepalvelulinjasto kertoo asiakkaalle reaaliaikaisesti lautaselle kootun aterian ravintosisällön. Paljon kotimaassakin huomioita saanut linjasto julkistettiin viime toukokuussa, ja nyt keksintö on saanut myös kansainvälistä tunnustusta.
Linjasto palkittiin SMART Label -tunnuksella Italiassa Milanossa järjestetyillä ruoka-alan messuilla lokakuun loppupuolella. Myöntämisen perusteena oli onnistunut älykäs toiminnallinen ja sosiaalinen innovaatio. SMART Label -tunnus myönnettiin 35 tuotteelle, kun hakemuksia tuli kaikkiaan 172.
Älykästä itsepalvelulinjastoa on testattu aidossa ravintolaympäristössä ja sen on havaittu helpottavan esimerkiksi erilaisten ruokavalioiden noudattamista ja ruuan tietoisempaa valitsemista. Älylinjasto kertoo asiakkaalle otetun ruuan määrän ja sisällön sekä vertaa sitä ravitsemussuositukseen.
Juuri mikään ei muutu, tiedon määrä lisääntyy
Älykäs itsepalvelulinjasto tunnistaa asiakkaan henkilökohtaisella tunnistekortilla. Jokaisen ruokalajin kohdalla linjaston näyttöön tulee esimerkiksi teksti ”Hei, Teija! Voit ottaa!”. Kun annos on otettu lautaselle, näyttö kertoo ”Otit 50 g, Energia 20 kcal”. Samanaikaisesti tiedot kirjautuvat järjestelmään. Erillisellä kosketusnäytöllä asiakas voi kirjata juoman, leivän, leipärasvan ja salaatinkastikeannokset otetuksi.
Lopuksi voi tulostaa itselleen kuitin, josta näkyy otettujen ruokien määrä, aterian ravintosisältö ja vertailu ravitsemussuositukseen. Älylinjasto lähettää tiedot myös sähköpostiin. Halutessaan linjastolta voi saada myös yhteenvedon esimerkiksi koko viikon ruokailuista.
Hyviä käyttökokemuksia palvelun testaajilta
Fazer Food Servicen pääkonttorin Ravintola Huhmareen testiryhmä kokeili palvelun käyttöä keväällä 2013. Ruokalinjaston ja kosketusnäytön sisältämästä palvelukokonaisuudesta käytettiin testauksessa nimitystä Smart Meal.
Alkuvaiheen teknisistä ongelmista huolimatta testaajat pitivät palvelun käyttöä vaivattomana ja mielenkiintoisena. Linjaston näytöillä ja kuiteissa oleva tieto koettiin hyödylliseksi ja herätteleväksi.
”Loistava työkalu painonhallintaan ja ruokatottumusten seurantaan. Kertoo ottamasi ruuan määrän ja sen ravintosisällön – ja mikä parasta – saat koosteen meiliin!”, yksi testaajista tiivisti palautteessaan.
Palvelu ohjaa tietoisempiin annosvalintoihin
Käyttäjät kokivat, että palvelu paljasti aukkoja ravitsemustiedoissa, vaikka osalla testaajista olikin ruoka-alan taustaa. Palvelun myös lisäsi keskustelua lounasruoasta ja sen ravintosisällöstä niin työpaikalla kuin kotonakin.
Aterian ravintosisällöstä tulostuneen kuitin yhdessä kootun aterian kanssa koettiin ohjaavan konkreettisesti kohti tietoisempaa ja terveellisempää syömistä.
Eräs testaaja kertoi esimerkiksi vaihtaneensa ruokajuomana aiemmin käyttäneensä veden maitoon, sillä hän havaitsi saavansa aterialla liian vähän proteiineja. Toinen ruokailija kertoi pienentäneensä pääruoan määrää ja lisänneensä kasvisten määrää.
Älykäs itsepalvelulinjasto vähensi myös turhaa syömiseen liittyvää huolta.
”Syön lounaalla mieluiten kasvisruokaa ja olen kantanut huolta siitä, saanko riittävästi proteiineja. Nyt saan tietoa kasvisruuan ravintosisällöstä ja varmuuden, että todella saan tarvittavat proteiinit.”
Älyn taustalle tarvitaan tietoja
Yksilöllisen, ruokailijan tiedontarpeeseen räätälöidyn tiedon saaminen on linjaston avulla mahdollista. Linjaston näytöillä ja tulosteessa voidaan kertoa juuri haluttuja asioita, esimerkiksi onko ruokalajissa sianlihaa? Mistä maasta kala tai liha on peräisin? Millaisia rasvoja ateriani sisältää? Mikä on ateriani hiilijalanjälki? Mitkä tuotteet ovat luomua?
Se, mitä tietoa älykäs itsepalvelulinjasto asiakkaalle kertoo, riippuu siitä, mitä tietoja ravintolan tai linjaston taustajärjestelmiin on syötetty. Ilman ravintolan sähköistä reseptiikkaa ja sähköisiä taustatietoja ei älykäs itsepalvelulinjasto ole älykäs.
Parhaimmillaan palvelu haastaa ravintolaa miettimään tarjotun ruuan ravitsemuksellista laatua uudella tavalla. Ravintola voi myös saada toimintansa suunnittelun tueksi tarkkaa tietoa ruoan menekistä.
Pitkäjänteinen kehittäminen jatkuu
Älykkään itsepalvelulinjaston kehittämistyö on jatkunut jo muutaman vuoden ajan. Mamkin lisäksi mukana ovat AgentIT (ohjelmistot, elektroniikka), Metos (konkreettinen linjastojen valmistus) ja Fazer Food Services (palvelukokonaisuuden suunnittelu). Kehitystyötä tehdään linjaston toiminnallisuuden, sen tuottaman informaatiosisällön ja uusien käyttöä laajentavien sovellusten kanssa.
Älykästä itsepalvelulinjastoa myy ja markkinoi Metos Oy nimellä Nutrime-linjasto.