OLYMPUS DIGITAL CAMERAWhat a feeling! Digital business development -opintojakson opiskelijaryhmä kolmen viikon ahkeroinnin jälkeen. Kuva: Anna-Maija Torniainen.

Digital Business Development -opintojakso innoitti opiskelijoita

Mamk ja Mikkelin Puhelin Oy (MPY) tekivät yhteistyötä kansainvälisellä Digital business development -opintojaksolla 4.–22.8.2014. Opiskelija Anastasia Perevozova oivalsi kurssilla uusia asioita tiimityöskentelystä.

Kansainväliselle Digital business development -opintojaksolla opiskelijat syventyivät digitaaliseen liiketoimintaan, kävivät luennoilla ja työstivät monikulttuurisissa ryhmissä toimeksiantoja MPY:lle. Opintojaksolle osallistui 31 opiskelijaa monista eri maista.

Kolmen viikon aikana Mamkissa luennoi kahdeksan asiantuntijaa eurooppalaisen SPACE eli Space European Network For Business Studies and Languages -verkostosta. Projektityöskentelyä ohjasivat suomalaiset opettajat.

Opiskelijan silmin

Maija_2

Anastasia Perezova opiskelee Mamkissa Business management koulutusohjelmassa. Kuva: Anna-Maija Torniainen.

Pietarista kotoisin oleva Anastasia Perevozova opiskelee Mamkissa kolmatta vuotta Business management -koulutusohjelmassa. Elokuussa hän osallistui myös Digital business development -opintojaksolle.

– Aitojen, yrityksen antamien aiheiden työstäminen toi työhön vastuuta ja ammattimaisuutta. Työ oli ”vakavampaa” ja vastuu tuloksista oli oikea.

Uutta oppia Anastasia kertoo saaneensa tiimityöskentelyyn.

– Oivalsin, että tuloksellinen tiimityöskentely vaatii paljon panostusta, aikaa lukea asioiden taustoja ja analysointia. Opin myös uusia ryhmätyöskentelytaitoja. Ennen olen työskennellyt yhden projektipäällikön vetämissä projektiryhmissä – nyt koko ryhmä otti ”päällikön aseman” ja jakoi vastuun keskenään, mikä toimi erinomaisesti.

Kurssille osallistui korkeakouluopiskelijoita Belgiasta, Kosovosta, Portugalista, Saksasta, Unkarista ja Tanskasta. Mamkista mukana opiskelijoita Business Management- ja Information Technology-koulutusohjelmista.

– On hyödyllistä löytää uusia tapoja työskennellä erilaisten kulttuurien kanssa. Opin paljon eri kansallisuuksista ja kumosin monia stereotypioita. Lisäksi kokemus toi mukanaan paljon uusia ystäviä, joiden kanssa olen edelleen tekemisissä, Anastasia kertoo.

Yrityscase + Opiskelijat = Tulos

Opiskelijaryhmien MPY:lle työstämät aiheet liittyivät digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

Seniorien älykoti -toimeksiannossa tehtävänä oli suunnitella, kuinka konsepti pystytään kaupallistamaan. Seniorien älykoti on teknologinen ratkaisu, jonka tavoitteena on mahdollistaa seniorikansalaisten kotona asuminen mahdollisimman pitkään.

Tapahtumasovellus -toimeksiannossa tavoitteena oli suunnitella ja ideoida tapahtumien ympärille rakentuvaa digitaalista palvelukokonaisuutta.

Opiskelijat ideoivat yrityksen palvelutoiminnan kehittämistä ja kartoittivat yritykselle muun muassa markkinoita kotimaissaan ja muissa potentiaalisissa vientikohteissa. Opintojakson viimeisenä päivänä opiskelijat esittelivät ryhmiensä tuotokset ja parhaat ryhmät molemmista caseista palkittiin.

Win-win eli molemminpuolista tyytyväisyyttä

MPY:n palvelujohtaja Vesa Jordan kehuu yhteistyötä opiskelijoiden kanssa.

– Keskustelu oli avointa ja aiheet mielenkiintoisia. Saimme paljon näkökulmia uusien palveluiden kehittämiseen ja opiskelijoiden tuottama materiaali oli hämmästyttävän hyvää. Olemme erittäin tyytyväisiä saavutettuihin tuloksiin, ja pystymme hyödyntämään niitä liiketoimintamme kehittämisessä.

Mamkin opiskelija Anastasia Perevozova on samoilla linjoilla.

– Voin hyödyntää digitaalisuudesta ja uusista teknologiaratkaisuista oppimiani esimerkiksi tulevaisuuden työssäni. Tämän kaltaisia opintojaksoja tulisi järjestää niin paljon kuin mahdollista, Digital business development oli paras opintojakso koko opiskeluaikanani!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yrityksen edustajat ja voittajajoukkueet. Kuva: Anna-Maija Torniainen

 

Taustaa yhteistyölle

Digital business development -opintojakso toteutettiin osana vuoden alussa alkanutta Open house -hanketta. Yksi hankkeen tavoitteista tutkimus- ja kehittämistoimintaan ja yritysyhteistyöhön kannustavien uusien oppimisympäristöjen pilotointi.

Open House jatkuu vuoden 2015 loppuun ja sitä rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Mamk hallinnoi hanketta ja yhteistyökumppaneina siinä ovat Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Lisää hankkeesta: www.mamk.fi/openhouse.

Lue REaDistä myös, miten Mamkin opettaja viihtyi Open House -hankkeen työelämävaihdossa.

 

Kirjoittanut Anna-Maija Torniainen

Kirjoittaja koordinoi Digital business development -opintojaksoa ja työskentelee Open house -hankkeen projektityöntekijänä Mikkelin ammattikorkeakoulun liiketalouden laitoksella.