Seitsemän faktaa Darcmediasta
Mamkin palveluyksikkö Darcmedia palvelee alueen yrityksiä laajalla skaalalla. Darcmediasta löytyy asiantuntemusta mediatuotantoihin, arkistointiin ja digitointiin. Esimerkiksi MTV3:n vanhoja kymmenen uutisia muutetaan parhaillaan digitaaliseen muotoon.
Darcmedia on Mikkelin ammattikorkeakoulun palveluyksikkö, joka toimii Mamkin sähkö- ja informaatiotekniikan laitoksen alla.
It-asiantuntija Jussi Juvén on työskennellyt Mamkissa noin kymmenen vuoden ajan. Jussi pyörittää Darcmediassa sähköisen arkistoinnin palvelutoimintaa. Kysytäänpä Jussilta seitsemän faktaa siitä, mistä Darcmediassa on kysymys.
Mitä Darcmedia tekee?
Darcmedia tarjoaa palveluita kolmella osa-alueella: arkistopalvelut, digitointipalvelut ja mediatuotantopalvelut. Arkistopalveluissa ratkaisemme asiakkaiden ongelmia sekä analogisen että sähköisen aineiston säilyttämisessä. Digitointipuolen pojat siirtävät videoita, filmejä ja äänitteitä digitaaliseen muotoon. Mediatuotannossa toteutamme yritys- ja markkinointivideoita, televisio-ohjelmia, livetaltiointeja sekä TV-mainoksia.
Millainen poppoo siellä työskentelee?
Arkiston parissa meitä on kaksi asiantuntijaa, minä ja Teemu Lantiainen. Samoin Median puolella työntekijöitä on kaksi, Manu Eloaho ja Timo Vainikka. Digitointia pyörittää Kimmo Parkkinen. Kuluvan kesän meillä on hommissa myös kesätyöntekijä Tuomo Väkevä. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa Mikkelin Palloilijoiden kotiotteluiden kuvaaminen.
Keitä ovat Darcmedian asiakkaat?
Arkistopalvelumme asiakkaita ovat kaupunginarkistot, yksityiset keskusarkistot, sekä yritykset ja yhteisöt. Digitointi- ja mediapuolella skaala ulottuu yksityishenkilöistä suuryrityksiin.
Livetuotantopuolelta merkittävimpiä asiakkaita ovat Mikkelin Jukurit ja rallin SM-sarjan ralliradio sekä tapahtumien järjestäjät, TV-mainosten osalta paikalliset tuotantoyhtiöt, yritykset ja yhteisöt. Markkinointivideoiden ja valokuvausten osalta merkittävimmät asiakkaat ovat Mamk ja Xamk. Aika ajoin toteutamme asiakkaiden kanssa myös musiikkivideoita ja dokumenttityyppisiä tuotantoja.
Paljonko teillä on yritysasiakkaita ja miltä aloilta?
Meillä on muutamia isompia yritysasiakkaita, mutta näitä voisi olla enemmänkin, ainakin arkistopuolella. Välillisesti asiakkainamme on esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusarkiston kautta paljon yrityksiä eri toimialoilta.
Mediatuotantopalveluissa asiakkaita on vuositasolla kymmeniä, urheilupuolen keskusjärjestöistä ja ministeriöistä pienyrityksiin ja yhdistyksiin. Suurin osa on Etelä-Savon alueelta, mutta valtakunnallisiakin toimijoita löytyy. TV-mainonnan osalta toiminta keskittyy paikallisiin toimijoihin, kun taas streaming-palveluita, taltiointeja ja live-tuotantoja toteutamme useimmiten valtakunnallisten toimijoiden kanssa.
Mitä ovat suosituimmat palvelut tai tuotteet, joita teiltä ostetaan?
Arkistopalvelumme perustuu omaan Yksa-tuotteeseen, jota olemme kehittäneet vuodesta 2007. Palvelua myydään joustavasti avaimet käteen -periaatteella. Median osalta yleisimmät palvelumme ovat TV-mainokset, seminaaritaltioinnit, markkinointivideot, streaming-tuotannot ja valokuvaus. Videotuotantojen osalta teemme paljon alihankintaa muille tuotantoyhtiöille ja mainostoimistoille.
Millaisia palveluita Mamk ostaa Darcmedialta?
Darcmedia tarjoaa ratkaisun Mamkin opinnäytteiden arkistoimiseen. Mediapuolella Xamkin viestintäpalvelut, Mamkin kehittämispalvelut ja sitä kautta TKI-toimijat kuuluvat tärkeimpiin asiakkaisiimme. Viestintäpalveluille tarjotaan pääasiassa videosisältöjä, kuten koulutuksia, esittelyvideoita ja streaming-tuotantoja sisäiseen viestintään. Kehittämispalvelujen osalta suosituin palvelu on valokuvaus.
Miltä Darcmedian tulevaisuus näyttää?
Meillä on arkistopuolella pitkäaikaisia palvelusopimuksia ja alamme olla merkittävä kansallinen toimija omalla sektorillamme. Tuote on kunnossa ja kehitämme sitä jatkuvasti.
Median osalta uskon, että streaming-tuotantoja on tulevaisuudessa runsaasti. Seminaareissa streaming-tuotannoilla saavutetaan kustannussäästöjä, kun kaikkien osallistujien ei tarvitse matkustaa paikan päälle. Nykyisillä työkaluilla myös seminaarien keskusteluun on mahdollista osallistua. Tulevaisuudessa TV-mainostuotantojen osuus todennäköisesti kasvaa.
Yleisesti tulevaisuus näyttää valoisalta, tuotantojen määrä on ollut tasaisessa kasvussa ja sama trendi vaikuttaisi jatkuvan tulevaisuudessakin.
Tutustu Darcmediaan: www.darcmedia.fi