Ivan Lugovoyn digitaalinen maalaus.

Intohimosta digitaaliseen taiteeseen syntyi ThemePark

14.05.2018

Xamkin Kouvolan kampuksella järjestettiin viime marraskuussa digitaalisen taiteen tapahtuma ThemePark. Tapahtuma sisälsi luentoja yrityksistä kuten Remedy ja Rovio, työpajoja ja livedemoja.

Uusi tapahtuma on työn alla. Idean isä ja päävastuullinen tapahtuman kehittäjä Ivan Lugovoy vastaa kysymyksiin.

Kuka olet ja mitä teet, Ivan?

Luulen, että kaikki lapset rakastuvat videopeleihin, jos he altistuvat niille. En ollut poikkeus. Rakkaus peleihin jatkui aikuisena. Sama pätee myös piirtämiseen. Noin vuosikymmenen ajan työskentelin graafisena suunnittelijana ja art directorina useissa mainostoimistoissa Venäjällä. En kuitenkaan tajunnut, että kahdesta mielenkiintoni kohteesta voisi tulla ammattini ennen kuin lopetin mainosalalla.

Xamkin Game Design -opinnot Kouvolassa olivat minun lippuni suomalaiseen peliteollisuuteen ja ensimmäinen kokemukseni korkeakoulussa opiskelusta. Vaikkakin koulusta sain hyvän tietotaidon, pidän itseäni itseoppineena taiteilijana. Nykyisin työskentelen Roviolla, yhdessä Suomen suurimmista pelinkehitysyhtiöistä. Täällä on hyvä työskennellä ja jatkaa kehittymistä pelitaiteilijana.

Kuinka kuvailisit digitaalista taidetta?

Periaatteessa kaikki taide, joka tehdään tietokoneella, on digitaalista. Digitaalinen taideteos eroaa perinteisestä taiteesta siinä, että taideteos ei ole lopullinen tuote. Vaikkakin lopputulos on digitalisoitu, kaikki mitä teemme ole digitaalista eikä edes taidetta. Olemme käsityöläisiä, jotka toimivat taiteellisista, teknisistä ja liiketoiminnallisia lähtökohdista. Tietokone on vain erittäin kätevä työkalu.

Mistä idea tapahtumaan?

ThemePark-tapahtuma järjestetään seuraavan kerran marraskuussa 2018.

Idea ei sinänsä ole uusi. Maailmalla on paljon digitaalisen taiteen tapahtumia: Trojan Horse Was a Unicorn (THU), IFCC Kroatiassa, Industry Workshop Lontoossa, Promised Lands, Artillery Pietarissa… Näissä tapahtumissa kävijä tulee osaksi yhteisöä, oppii uutta sekä saa palautetta alan tunnetuimmilta ammattilaisilta. Tuki ja palaute lisää motivaatiota. On tärkeä kuulua samankaltaisten ihmisten globaaliin yhteisöön.

Yllämainitut tapahtumat matkustuskuluineen maksavat yli 1000 euroa. Summa on liikaa opiskelijalle. Opiskellessani minulla ollut varaa osallistua näihin tapahtumiin, joten päätin järjestää taidealan yhteisölle tapahtuman kampuksella. Idea tuntui kohtuulliselta, koska ammattikorkeakoulun tilat ovat suunniteltu suurelle joukolle ihmisiä, jotka kokoontuvat yhteen ja jakavat tietoa. Minun tarvitsi vain saada nämä ihmiset yhteen.

Mistä nimi ThemePark?

Nimi sai alkunsa Futurama-animaatiosarjasta. Yhdessä jaksossa Bender ei päässyt kuussa sijaitsevaan huvipuistoon, joten hän päätti rakentaa oman huvipuistonsa, jossa oli kaikki hyvitukset, joista hän itse pitää.

Miksi tarvitsemme ThemePark-tapahtumaa?

Tapahtuman idea on tuoda ammattilaiset ja opiskelijat yhteen. Jo opiskeluaikana pidin tärkeänä yhteisöön kuulumista. Työkokemus pelinkehitys- tai tuotantoyhtiössä ei rajoitu vain ohjelmistotaitoihin vaan on olemassa useita muita kovia ja pehmeitä taitoja, jotka ovat tärkeitä. Paras lähde oppia ovat ihmiset, jotka käyttävät näitä taitoja päivittäin. Viihdeteollisuus muuttuu jatkuvasti. Meidän muutettava sen kanssa, jotta vältyttäisiin mahdollisuudesta tulla merkityksettömäksi.

Kuinka ensimmäinen ThemePark-tapahtuma sujui?

Tapahtuma onnistui hyvin pienimuotoisesti amatöörien järjestämänä. Meillä oli yli 100 rekisteröitynyttä kävijää. Ihmisiä tuli Helsingistä, Kotkasta, Lappeenrannasta… Suurin osa palautteesta oli positiivista. Opimme paljon.

Miten näet tapahtuman tulevaisuuden?

Tapahtuman jatko ja kehittyminen ei ole helppoa erityisesti, jos toinen taho päättää järjestää vastaavan taidetapahtuman. Sillä ei ole väliä, onko järjestäjänä Supercell tai Rovio, se tulee tapahtumaan ja paljon isommin. On vaikea kilpailla markkinoilla vain ryhmänä intohimoisia.

Voimme kuitenkin erottautua pitämällä pääkohderyhmänämme opiskelijat ja tapahtuman edullisena. Toiset sanovat, että “…tarvitset paljon rahaa, jos haluat tosissasi tulla ammattilaiseksi”. En kuitenkaan usko siihen. Päättäväisyydessä ei ole kyse rahasta.

Ensi vuonna haluaisin tapahtumaan isompia nimiä. Ihmisiä, jotka ovat alalla hyvin tunnettuja. Yleensä ihmiset, joihin olen ollut yhteydessä, ovat halukkaita tulemaan ilmaiseksi ilmaiseen tapahtumaan, jos katamme matkustus- ja yöpymiskulut.

Kirjoittanut Suvi Pylvänen

Kirjoittaja työskentelee Visual Sign News, Kielettömänä kaupungissa ja Kuvako -hankkeiden projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.