Kasvuhalu siivittää verkkokauppaa
02.04.2019Miltä näyttää kaupankäynnin tulevaisuus Etelä-Savossa? Ostovoiman alueella ennakoidaan vähenevän, jolloin asiakkaita on haettava laajemmalta alueelta. Myös vapaa-ajan asukkaiden merkitys tuotteiden ja palvelujen ostajina on suuri.
Jukka Kumpusalo Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä on viimeiset kaksi vuotta valmentanut eteläsavolaisia verkkokauppiaita.
– Menestyäkseen täällä kaupan on myytävä ulos muillekin kuin alueen asukkaille. Trendi on, että liikevaihto kivijalkakaupoissa laskee ja verkossa nousee. Jos meillä Etelä-Savossa ei ole verkkokauppoja, ollaan häviäjiä kansallisessa kilpailussa. Aluetaloudelle on tärkeää, että raha jää ja tulee alueelle, Kumpusalo toteaa.
Verkkokaupan tyypillisiä haasteita on Kumpusalon mukaan kolme: verkkokaupan kokonaisuuden osaaminen, verkkomarkkinointi ja kasvuhaluttomuus.
– Ollaan tyytyväisiä ”keskimäärin” eikä nähdä tarvetta kehittää liiketoimintaa.
Uusia kilpailijoita tulee kuitenkin ennätysvauhtia.
– Ei riitä se taso, jolla oltiin vuosi sitten. Pitää osata paremmin lainalaisuudet, hakukoneoptimointi ja tuotesisällöt. Käymällä kauppaa kansainvälisesti voisi kilpailua ehkä hallita paremmin, Kumpusalo pohtii.
”Syötä sähköpostiosoite ja siirry maksamaan”
Kaupan kehitys seurailee globaaleja suuntauksia. Yksi on oston tekeminen mahdollisimman vähillä asiakastiedoilla. Parhaimmillaan se on vain sähköpostiosoite.
– Mitä vähemmän tarvitsee klikata, sitä pienempi työmäärä ostajalla ja sitä helpompi ostaa, Kumpusalo kuvailee.
Toinen suuntaus on verkkokaupan yleistyminen uusilla aloilla.
– Viimeisen mailin ongelmaa, sitä miten tuote saadaan asiakkaan ovelle, taklataan nopeasti. Suomessa Posti tarjoaa jo pääkaupunkiseudulla mahdollisuuden toimittaa jopa saman päivän aikana. Tämä avaa mm. ruokaostoille uusia näköaloja, Kumpusalo visioi.
Suurten toimijoiden, kuten Amazon, mukana kehittyy myös entistä innovatiivisempia tapoja ostaa.
– Esimerkkinä Amazonin lanseeraama mikrouuni, jossa on nappeja tuotteiden tilaamiseen. Paina nappia, niin popcornit tulee ovelle. Ostoprosessi on loppuun asti integroitu.
Veturiyrityksiä ja osaamista tarvitaan
Kumpusalo arvioi, että alueella toteutetut valmennusohjelmat ovat lisänneet yleistä verkkokaupan ymmärrystä.
– Jotta alue menestyisi, pitää olla riittävän vahvoja toimijoita ja vetureita, jotka saa muita mukaan. Tueksi tarvitaan infraa: toimijoita, jotka tuottavat kaupalle palveluja, osaavat digitaalista markkinointia ja tukevat kasvua. Mikkelissä ei tukea kovin paljon ole, joten osaamisen tuominen alueelle on tärkeää.
Opa Muurikka kasvaa verkossa
Muurikka tuo mieleen ruoanlaiton ja kesän. Perinteikäs yritys Opa Muurikka Oy myy jälleenmyyjien kautta kotimaassa ja vie ruoanlaittoon ja keittiötarvikkeisiin liittyviä tuotteita jo pariinkymmeneen maahan. Yritys avasi kuluttajille suunnatun verkkokaupan kesällä 2018.
Sara Nordlund ja Mia Silvenius kehittävät yrityksen verkkokauppaa.
– Kasvuodotukset on suuret ja tavoitteet kovat. Myymälät ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Avaamme myös englanninkielisen verkkokaupan. Tavoitteena on kasvaa alan johtavaksi toimijaksi Suomessa ja tärkeimmillä markkina-alueillamme ulkomailla, Silvenius kuvailee.
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ohjaa kehitystä. Sekä kilpailijat että jälleenmyyjät ovat panostaneet verkkoon viime vuosina.
– On tehty tavallaan brändimyymälöitä verkkoon. Brändisivuja, joissa on panostettu paljon sisältöihin, Nordlund kertoo.
Opa Muurikka aikoo hyödyntää myös alustatalouden mahdollisuuksia ja valmistelee myyntiä Amazonin kautta.
– Valmistelut ovat pitkällä. Joitakin asioita on vielä kesken, mutta kun Amazoniin mennään, niin kaikki pitää olla kerralla valmiina, Silvenius toteaa.
Kuluttajakaupan lisäksi yritys haluaa palvella verkossa lukuisia jälleenmyyjiään. Silveniuksen mukaan jälleenmyyjille avataan oma verkkokauppa.
– Sisäänostajissa on paljon jo sukupolvea, joka on tottunut tekemään hankinnat verkossa.
Verkkokauppa antaa mahdollisuuden myös lisätä tuotteen käyttöarvoa ostajalle.
– Tarjoamme pitkäikäisiä tuotteita. Varaosia ja lisävarusteita saa helposti verkon kautta. Teemme opastavaa sisältöä ja kerromme miten tuotteista saa enemmän irti. Asiakaspalvelu, huolto ja takuuasiat hoidetaan sujuvasti verkon kautta, Silvenius summaa.
Valmennusten yhteydessä kerättiin runsaasti aineistoa, jonka pohjalta tunnistettiin mm. verkkokauppojen menestystekijöitä:
– Oman alan asiantuntijuus
– Erottuva tuotevalikoima ja syvällinen tuotetuntemus
– Kaupankäynnin ja asiakkaiden palvelun taito
– Tekninen kyvykkyys
– Analytiikalla johtaminen
– Henkisenä menestyksen ajurina oma sisäinen tahto ja innostus
32 verkkokauppaa osallistui Kasvuohjelmaan Etelä-Savon alueen verkkokaupoille
Hanketoimijat: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Kesto: 1.1.2017 – 28.2.2019
Rahoitus: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Euroopan sosiaalirahastosta