Maalla, merellä ja ilmassa. Xamkin kalustolla voidaan jo testata melkein mitä vain. Sopivia antureita ja analysaattoreita voidaan kiinnittää drooneihin melko vapaasti. Kuva: Vesa Tuomala

Xamkin lento- ja sukelluskalusto esittäytyy

01.06.2020

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun logistiikan ja merenkulun vahvuusala laajensi ”lennostoaan” keväällä ja siirtyi veden pinnan alle uudella Blueye Pro -droonillaan. Sillä on tarkoitus testata vedenalaisten kohteiden tarkastusta.

Uuden droonin mahdollisia kuvauskohteita ovat mm. laitureiden ja muiden satamarakenteiden kiinnitykset ja tuennat, laivojen vedenalaiset osat, öljyvuotojen leviämisen tarkastelu altapäin sekä etsinnät.

Sukellusdrooni valmiina töihin, laitetta voi ohjata joko älypuhelimella tai peliohjaimella. Kuva: Harri Sane

Blueye Pro pystyy tarvittaessa sukeltamaan jopa 300 metrin syvyyteen. Käytännössä kyseeseen tulee kuitenkin alle 15 metrin sukellussyvyydet yllämainitut kohteet huomioiden. Droonissa on laajakulmainen 1080p/30fps-kamera, 3300 lumenin led-valo, hyvät syvyysvakautustoiminnot ja -ohjattavuus. Se painaa noin yhdeksän kiloa, ja 150 metrin ohjauskaapeli mahdollistaa melko laajan alueen tutkimisen yhdellä sukelluksella. Akku kestää noin kaksi tuntia normaalikäytössä.

Rakenteita, etsintää, ilmanlaatumittausta

Lennostomme lippulaiva DJI Matrice 210 on puolestaan kyvykäs ilmakuvausalusta, jonka varusteina ovat normaalin kameran lisäksi Zenmuse XT2 -lämpökamera ja Zenmuse Z30 30-kertaisella zoomilla varustettu tarkka video/still-kamera. Tällä yhdistelmällä on jo testattu tarkkaa rakenteiden kuvaamista ja ihmisten ja eläinten etsimistä metsästä. Myöhemmin kesällä harjoittelemme tavarankuljetusta erilaisin menetelmin ja myös ihmisten etsimistä merellä. Ohjelmassa on myös ilmanlaatumittauksia.

Tällaisen kuvan ottamiseen tarvittiin ennen helikopteri, nykyisin riittää edullinen harrastajalaite. Kuva: Harri Sane

Vanhempaa kalustoamme edustaa DJI Phantom 4 -nelikopteri, joka on yksi maailman myydyimmistä drooneista. Yhteistä kaikille lentäville drooneille on, että hinnasta riippumatta ne ovat melko helppoja ohjattavia, ja niillä voi kuvata sekä laadukasta videota että stillkuvia. Hinta ja laatu nousevat sitten käsi kädessä monipuolisemman kuvaustekniikan ja tarkkuuden sekä lentoajan suhteen.

Artikkelin pääkuvassa näkyy lisäksi Vesan musta Phantom 4 Pro Obsidian ja Harrin Yuneec Typhoon H -heksakopteri, joka eroaa muista lähinnä kuuden potkurinsa osalta. Sitä on käytetty mm. Välimerellä lukuisia kertoja ”Hollywood-tyyppisten” purjehdusmatkakertomusten kuvaamiseen.

Sen lisäksi, että droonit ovat siviilikäytössä mukavia selfie-kepin jatkeita, ne ovat ammattikäytössä korvaamattomia mahdollistajia päästessään paikkoihin mihin normaalikalustolla kuvaava ei hevin pääse.

Käyttömahdollisuudet ovat rajattomat, ja vain mielikuvitus on rajana kun mietitään kaupallistamisen kohteita.

Kirjoittanut Harri Sane

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun logistiikan ja merenkulun vahvuusalalla.