Kuvassa vaaleanruskea tiiliseinä, johon on kirjoitettu teksti: Let the rich pay for covid 19. Kuva: Etienne Girardet, Unsplash.

Löytyykö kansanviisauksista lääkkeitä kriisistä selviytymiseen?

16.03.2021

Koronakriisin olemassaolo on juurtunut meidän jokaisen arkeen. Sattuma on sanellut sen vaikutusta sinunkin elämääsi ja liiketoimintaasi. Kuten vanha sanonta kertoo, tasan ei käy onnen lahjat. On arpapeliä, toimitko häviävällä, neutraalilla vai jopa voittavalla toimialalla. Kyse on nyt siitä, miten yksilöinä, yhteisöinä ja kansakuntina käsittelemme tätä muuttunutta tilannetta. Miten suhtaudumme muutoksiin, ja mitä käytännössä teemme? Löydämmekö oman busineksemme ja uuden arjen synkistä pilvistä myös hopeareunuksia?

Kriisi. Ihmisen tai organisaation kohtaama uusi tilanne, jossa aiemmin opitut ongelmanratkaisukeinot eivät välttämättä toimi. Kriisi yleisesti tarkoittaa kreikkalaisen sanan krisis (suomeksi päätös) mukaisesti käännekohtaa, jossa yksilön tai organisaation tulevaisuuden suunta määräytyy paremmaksi tai huonommaksi toimiemme mukaan. (Lähde: Wikipedia.)

Ei auta itku markkinoilla

Sinulle, jonka lasi on aina puoliksi täynnä, muutos voi näyttäytyä myös mahdollisuutena ja väylänä uuteen. Jos olet vastarannan kiiski, globaali kriisi on nyt pakottanut sinutkin mukaan muutokseen.

Timantit hioutuvat paineen alla, ja kuluneen vuoden aikana on totisesti innovoitu, kehitetty ja otettu käyttöön älykkäitä tapoja tehdä liiketoimintaa. Tunnistatko termit ”supernopea digiloikka, työn tekemisen murros, tuottavuuden kasvu, työntekijän hyvinvointi, itsensä johtaminen, etäarki, etätyö, verkkokauppa, uudet markkinat…”?

Keksiikö hätä uusia keinoja?

Vuonna 2020 internetin käyttö kasvoi ennätyslukemiin; sosiaalisen median käyttö lisääntyi poikkeuksellisella tavalla, ja verkkokaupassa kasvoivat sekä ostoskerrat että ostoksiin käytetty raha (Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2020, Tilastokeskus). Ihmiset eivät katoa, vaikka heitä ei juuri missään näy. Ihmisyys ei ole hävinnyt, toimintatavat ja tarpeet vain ovat muuttuneet tai saaneet uuden muodon.

Joiltain osin kuluttajien toiveet ja tarpeet ovat olleet jäähyllä, mutta varmasti maailman auetessa myös monet kysyntäpadot aukeavat ja odotettavissa voi olla ennennäkemätöntä käyttäytymistä. Joka tapauksessa tämäkin vuosi tulee olemaan täynnä muutoksia, yllätyksiä ja uuden elämän sekä joillekin uudenlaisen liiketoiminnan opettelua.

Vierivä business ei sammaloidu

Yrittäjän tukiverkko -projektimme on pieni osa globaalia muutosta, ja sen päätehtävä on tukea yrittäjiä muuttuvassa maailmassa. Uskomme, että maailmaa voi muuttaa asia ja ihminen kerrallaan. Jokainen autettu yrittäjä tai voimia saanut ihminen on jo askel kohti parempaa.

Kuvassa näkyy henkilö, joka on selin ja hänestä näkyy vain oikea olkapää ja osa oikeaa kättä. Henkilöä vastapäätä on pöydällä kirja ja tietokone, jonka näytöllä näkyy hymyilevän henkilön kasvot.
Kuva: Dylan Ferreira, Unsplash.

Yrittäjän tukiverkon piirissä ovat eri alojen kymenlaaksolaiset toimijat, mutta teemat ovat olleet kaikille yhteisiä. Hankkeessa on pyritty luomaan uskoa omaan tekemiseen. Projekti on keskittynyt muutokseen sopeutumisen taitoihin, ja erityisesti digitaalisen liiketoiminnan osa-alueisiin kuten digitaalisen markkinoinnin ja etämyynnin työkalujen hyödyntämiseen uudessa normaalissa.

Eteenpäin, sanoi yrittäjä lumessa eli 5 vinkkiä muutoksessa pärjäämiseen

1) Älä heitä kirvestä (tai läppäriä) kaivoon

Muutos on usein sitä tuskallisempi, mitä isompi se on. Anna tuskan tuntua, mutta älä liian kauan. Muutoksen tuomia haasteita ei kannata lakaista maton alle tai vähätellä niitä – mutta asiat eivät tunnetusti voivottelemalla parane, vaan sopeutumalla ja sopeuttamalla.

2) Ota härkää sarvista

Muista ettei luulo ole tiedon väärti. Ota selvää, mihin suuntaan oma kompassi pitää asettaa, ja valitse polkusi. Tällä hetkellä elämme suuressa epävarmuudessa, ja lähitulevaisuudenkin ennustaminen on vaikeaa. Toisaalta meidän on kyettävä tekemään päätöksiä ja ratkaisuja sen parhaan tiedon valossa, mikä on saatavilla. Kaiken A ja O on ymmärtää asiakasta ja itseään.

3) Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin

Olisitko kuvitellut reilu vuosi sitten tapaavasi neljä asiakastasi toisella puolella Suomea muutamassa tunnissa? Entä kiertäväsi Tokiota omalta kotisohvaltasi? Korona-ajassa löytyy uskomattomia esimerkkejä liiketoiminnan uudelleen suuntaamisesta kuten tapahtumatoimisto, joka vei koko tarjontansa virtuaaliseksi – tai matkailuyritys, joka keskittyi palvelujen sijasta omien tuotteiden myyntiin verkossa.

4) Kukaan ei ole digiseppä syntyessään

Muutoksen aikaansaaminen vaatii paitsi uutta näkökulmaa, myös uusia taitoja. Nämä eivät tule kuin Manulle illallinen vaan uutta oppimalla ja omaksumalla. Kuten monessa muussakin asiassa, työ tekijäänsä kiittää ja sitkeys palkitaan. Silloin on taottava, kun rauta on kuumaa!

5) Alku aina hankala, lopussa kiitos seisoo

Jos katsot kristallipallosta viiden vuoden päähän niin mitä siellä näkyy? Ota hetki aikaa itsellesi ja liiketoiminnallesi, ja kuvittele, miltä maailmasi näyttää tulevaisuudessa. Kun viiden vuoden päästä katsot taaksepäin, voit pohtia, mitä opit kriisistä, miten vahvistuit ja miten selvisit loppujen lopuksi ihan hyvin. Kuulostaako kliseiseltä? Taatusti, mutta se on myös totta.

Meitä kaikkia on jälleen karvaalla tavalla muistutettu, että vain muutos on pysyvää.

Kehotammekin tarttumaan yhä tiukemmin ja rohkeammin muutoksen tuomiin uusiin mahdollisuuksiin – puremaan hammasta ja poimimaan rusinat muutoksen pullasta!

Xamkin, Cursorin ja Kinnon toteuttama Yrittäjän tukiverkko -hanke tukee kymenlaaksolaisia yrityksiä koronapandemian aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa. Huhtikuussa päättyvän hankkeen tavoitteena on yritysten muutosvalmiuksien lisääminen ja erityisesti digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen. Hanketta rahoittaa Kymenlaakson liitto, maakunnan omaehtoinen kehittäminen (MOKRA).

Kirjoittaneet Elina Saarela ja Hanna Nieminen

Kirjoittajat työskentelevät Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Yrittäjän tukiverkko -hankkeessa. He myös pyörittävät omaa yritystään.