Koronalla kasvua digibisnekseen
02.06.2021Korona kiihdytti meidät digiloikkaan ja verkkokauppoihin. Verkkokauppa on yksi menestyjä digitaalisen kaupan kasvussa. Epidemian aikana varsinkin ruuan verkkokauppa teki läpimurtonsa. Kaupan alan murros on edelleen käynnissä ja kaupan digitalisaatio odottaa uusia rohkeita tekijöitä.
Suomen johtava verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on tuottanut 15 vuotta yli 2 000 verkkokauppaa seuraavaa verkkokauppaindeksiä. Indeksin mukaan koronavuosi on räjäyttänyt verkkokauppojen myynnin jopa 70 % kasvuun. Verkkovallankumous on ollut huikeaa ja suurimpana syynä tähän on nähty kuluttajatottumusten nopean siirtymisen digitaalisille alustoille ja verkkoon. Verkkokaupoissa on siis mahdollisuuksia ja kaupan aloittaminen onnistuu käytännössä kotisohvalta.
Jos olet koskaan harkinnut oman verkkokaupan perustamista tai alalle ryhtymistä, niin nyt voisi olla aika. Verkkoliiketoiminta on iso kokonaisuus, jossa riittää tekemistä. Kulutuskäyttäytyminen ja yhä vaativammat odotukset, teknologian kehitys, terveys- ja ilmastovaatimukset sekä asiakasdatan hyödyntäminen ovat osa trendeistä, jotka vetävät meitä ostoksille ja ohjelmistokehittäjille haasteita.
Verkkokauppiaat hyötyvät digiloikasta, mutta sitä on myös osattava hyödyntää. Digipalveluntarjoajat, kuten verkkokauppa-alustan tuottajat, integraattorit, graafiset suunnittelijat, copywriterit, mainostajat, kuljetusliikkeet ja maksuratkaisut ovat kaikki tärkeitä sidosryhmiä verkkokauppiaille.
Verkkokauppayrittäjien ympärillä on suuri ekosysteemi, joka tukee toimintaa ja mikä mahdollistaa kaupan perustamisen ilman, että kaikkea tarvitsee osata itse. Parhaimmillaan – ainakin teoriassa – koko verkkokaupan voi ulkoistaa.
Matalan kynnyksen verkkokauppa
On huomattava, että monet verkkokauppoja käsittelevät artikkelit nostavat esille suuria, vuosia toimineita yrityksiä tai alalla nopeasti kasvaneita tulijoita. Vanhojen yritysten käytössä on usein uusinta mahdollista teknologiaa ja nuoret yritykset haastavat disruptiivisilla, muita toimijoita haastavilla menetelmillä. Hienoimmat verkkokaupat käyttävät jonkinlaista tekoälyä, lisättyä todellisuutta tai esimerkiksi automaattisia varastotoimintoja. Todellisuus on kuitenkin arkisempaa.
Todellisuudessa verkkokaupassa – kuten muussakin elinkeinoelämässä – suurin osa yrityksistä on pieniä yrityksiä, jopa mikroyrityksiä. Tällaiset työllistävät yrittäjän lisäksi muutaman työntekijän, eivätkä liikevaihdot välttämättä päätä huimaa. Vielä ainakin 2020-luvulla perustetut verkkokaupat tulevat todennäköisesti toistamaan tarinaa, jossa yritys on perustettu vanhempien autotallissa tai keittiössä.
Verkkokaupan aloittaminen on nykyään kovin helppoa. Kannattavasti kasvavan ja menestyvän verkkokaupan rakentaminen on sitten haasteellisempaa. Verrattuna kuitenkin esimerkiksi kivijalkakauppaan sähköinen myynti vaikuttaa lähes lasten leikiltä.
Korona on vaikuttanut kivijalkakauppaan voimakkaasti. Parhaiten koronan aikana menestyivät sellaiset kivijalkaliikkeet, joilla oli jo olemassa verkkomyyntiä tai jotka nopeasti onnistuivat siirtämään myyntinsä verkkoon. Epäilemme, että menestyvien kivijalkakauppojen liiketoiminta tulee koronan jälkeen pysyvästi olemaan verkkoa ja fyysistä liiketilaa hyödyntävä yhdistelmä.
Mistä sitten aloittaa, jos haluaa oman verkkokaupan?
Etsi ja jotain tuote tai palvelu, josta innostut. Selvitä yhteistyökumppaneita alihankintaan, jälleenmyyntiin, logistiikkaan, markkinointiin ja muihin sellaisiin taitoihin ja toimintoihin, joita et itse osaa tai pysty toteuttamaan. Luo suunnitelma verkossa olevasta kaupassa, jossa asiakkaan ostopolku on selkeä ja houkuttelee asiakkaan tekemään oston. Laske kaupalle budjetti ja arvioi kannattavuutta.
Tee kaikki tämä, ennen kuin aloitat tekemään itse verkkokauppaa. Jos pystyt tähän, olet matkalla kohti menestyvää verkkokauppabisnestä.
Lähde:
Vilkas Group. 2021 Q1: Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70 % kasvuun. Saatavilla: https://www.vilkas.fi/raportit/2021-q1-koronavuosi-rajaytti-verkkokaupan-jopa-70-kasvuun