kuvituskuva. Kuva: Jason Goodman, Unsplash.

Somesta tuli hittiteema – katso asiantuntijan parhaat vinkit!

30.05.2022

Pandemian myötä moni kymenlaaksolainen yritys lähti vahvistamaan digitaalista liiketoimintaansa. Yrittäjien koronatukihankkeessa toimenpiteet keskittyivät pk-yritysten digiosaamisen vahvistamiseen ja liiketoiminnan vauhdittamiseen digitalisaation avulla. Yksi kysytyimmistä koulutusaiheista oli sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa.

Sosiaalinen media on pk-yrityksille todellinen mahdollisuuksien aarreaitta. Somen avulla yritykset oppivat tuntemaan ja ymmärtämään asiakkaidensa tarpeita yhä paremmin. Oikeilla sisällöillä oikeissa kanavissa yritys tavoittaa sekä nykyisiä että potentiaalisia asiakkaitaan ja pääsee aitoon vuorovaikutukseen heidän kanssaan.

– Somen merkitys pk-yritykselle on valtava. Kaikki lähtee strategian, tavoitteiden ja oman kohdeyleisön määrittelystä. Tämän prosessin jälkeen kannustan heittäytymään ja kokeilemaan rohkeasti erilaisia sisältöjä, opastaa hankkeen Somekuntoon kesäksi -valmennuksen vetäjä, digitaalisen markkinoinnin ja myynnin ammattilainen Taneli Katila Ideal Digistä.

– Usein sitouttavimmat sisällöt syntyvät hetkessä. Ihmiset kaipaavat yrityksiltä aitoutta.

Taneli Katilan viisi vinkkiä tehokkaaseen somemarkkinointiin

1) Tunne ja tavoita asiakkaasi

Somemarkkinointi lähtee erilaisten asiakaspersoonien tunnistamisesta ja määrittelystä. Millainen on tavoittelemamme henkilö? Mitä hän haluaa saavuttaa, entä mitkä asiat häntä ärsyttävät? Mitä viestinnän kanavia hän käyttää?

Ikä ei määrää käyttäytymistä mutta somekanavista esimerkiksi TikTokin suurin käyttäjäryhmä on alle 25-vuotiaat. Facebookista tavoittaa erityisen hyvin 35–55-vuotiaat ja Instagramista 16–34-vuotiaat.

2) Tuota sisältöä monipuolisesti – tiedota, opasta, viihdytä ja tarinoi

Suunnittele omiin somekanaviisi erityyppisiä sisältöjä sopivana yhdistelmänä. Muista miettiä sisällöt aina asiakaspersooniesi kautta!

Tiedota tapahtumista, opasta tuotteidesi tai palveluidesi käytössä, vaikka how to –videoilla. Osallista helpoilla tavoilla kuten pienillä kysymyksillä ja kisoilla. Nosta välillä hymy someseuraajiesi huulille jakamalla hauska sattumus yrityksen arjesta. Kerro tarinoita asiakkaan arjesta ja onnistumisista.

3) Ole aidosti sosiaalinen

Kysy mielipiteitä ja pyydä kommentteja. Usein valmiista vaihtoehdoista valitseminen esim. emojeilla on helppo tapa kommentoida. Seuraa ja ota osaa keskusteluihin omaa alaasi, tuotteitasi ja palveluitasi koskevissa Facebook-ryhmissä – tietysti aina ryhmän sääntöjen mukaisesti.

4) Ota haltuun lyhyet videot

Lyhyet noin 15–20 sekunnin videot ovat osoittautuneet toimiviksi TikTokin lisäksi myös Facebookissa ja Instagramissa. Videossakin sisällön laatu ja osuvuus ratkaisee. Videon suunnittelussa ja toteutuksessa huomioi, että video katsellaan usein ilman ääniä.

5) Mainosta rohkeasti

Pelkillä omilla somepostauksilla näkyvyys voi jäädä pieneksi. Somemainonta on varsin edullista, loistavasti kohdennettavaa ja mitattavaa. Kun lähdet tekemään mainontaa, mieti tavoitteet: haluatko ohjata lisää kävijöitä verkkokauppaasi vai pyritkö kasvattamaan tuotteidesi tunnettuutta? Tee Facebook- ja Instagram-mainonta Ads Managerin eli mainoshallinnan kautta – älä tyydy buustamaan julkaisuja. Panosta aina mainosten teksteihin ja visuaalisuuteen.

Kymenlaaksolaisille pk-yrityksille uutta osaamista ja arjen jaksamista muuttuneessa maailmassa

Vuoden mittaisessa Yrittäjän tukiverkko 2.0 -hankkeessa tuotettiin koulutusta ja käytännön työkaluja liiketoimintaan muuttuneessa tilanteessa. Suosituimmaksi teemaksi nousi sosiaalisen median ja yleisemmin digitaalisten kanavien hyödyntäminen markkinoinnissa ja myynnissä. Lisäksi hanke on järjestänyt koulutusta mm. kyberturvallisuuteen, tietosuojaan ja talouden hallintaan liittyen. Yrittäjien jaksamista on tuettu hyvinvointitapaamisilla ja hyvinvointiaiheisilla valmennustuokioilla.

Hankkeen mahdollistamana kehittämisyhtiöt Cursor ja Kinno ovat tarjonneet räätälöityä asiantuntijapalvelua yritysneuvonnan lisänä. Kymenlaaksolaiset pk-yritykset ovat saaneet maksutonta asiantuntija-apua taloudellisen tilanteen tarkasteluun, tervehdyttämissuunnitelmiin, yritystoiminnan tuottavuuden kehittämiseen, digitalisaatioon ja myyntiin.

Asiakas edellä – nyt ja tulevaisuudessa

Huhtikuun lopussa päättynyt Yrittäjän tukiverkko 2.0 palveli lähes 200 kymenlaaksolaista pk-yritystä. Tukiverkko huomioi yrittäjien toiveet ja tarpeet sekä sisällöissä että toimintatavoissa, ja tukitoimet auttoivat yrittäjiä konkreettisesti käytännön tekemisen tasolla.

Korona alkaa hiljalleen hellittää otettaan, mutta yritysten toimintaympäristössä on edelleen suuria muutoksia ja epävarmuuksia. Tarve ajankohtaiselle muutostuelle ja palveluille ei tule loppumaan, vastaavanlaiselle yrittäjille suunnatulle tuelle on ilmeinen tarve jatkossakin.

Yrittäjän tukiverkko 2.0

Xamkin hallinnoima ja Kymenlaakson liiton rahoittama hanke toteutettiin yhdessä Kymenlaakson kehittämisyhtiöiden Kouvola Innovationin ja Cursorin kanssa. Hanke jatkoi edeltäjänsä, vuosina 2020–2021 toimineen, ensimmäisen Yrittäjän tukiverkko -hankkeen parhaita käytänteitä ja reagoi vahvasti yrittäjiltä nousseisiin tarpeisiin. Lue lisää: https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/yrittajan-tukiverkko-2-0/

Hankkeessa järjestettiin 21 koulutusta ja 56 yrittäjäkohtaista asiantuntijapalvelua,. Hankkeeseen osallistui kaikkiaan 192 yritystä.

 

Kirjoittaneet Hanna Nieminen ja Elina Saarela

Kirjoittajat työskentelevät Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Digitaalinen talous -vahvuusalan TKI-hankkeissa ja toimivat myös yrittäjinä.