G:n merkitys hämärtyy
16.10.2023G mahdollistaa uusia asioita, nopeammin ja tehokkaammin. Mutta mikä ihmeen G?
G-voimat lienevät kaikille tuttuja, ainakin jos on seurannut formuloita tai hävittäjälentäjien touhuja. Nyt ei puhuta niistä, vaan mobiiliverkoista – eli siitä palvelusta mitä meille kuluttajille ja yrityksille tarjotaan.
2G, 3G, 4G, 5G ja kohta 6G… Tuo G-kirjain tarkoittaa yksinkertaisesti ”generation” eli ”sukupolvi” tai ”versio”, eli G ei kerro aiheesta muuta kuin järjestyksen. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaampi ja nopeampi verkko on.
Tätä kirjoitettaessa 5G on kehittäjien ja toteuttajien huulilla, ja 6G on jo piirretty lukuisiin ”dream-come-true”-papereihin. Kukaan ei kuitenkaan tarkalleen vielä tiedä, mitä 6G pitää sisällään. Katsotaan siis 5G:n mahdollisuuksia ja lähimenneisyyden toteutuksia.
Kotkan Mussalon satamaan rakennettiin 5G-verkko muutama vuosi sitten, ja tänä vuonna se päivitettiin niin sanottuun ”stand alone” versioon. Tämä tarkoittaa, että kaikki verkossa kulkeva data pysyy sataman alueella, eikä karkaa kääntymään operaattorin palvelimelle, joka voi olla toisella puolella maata. Tämä tuo ennen kaikkea lisääntynyttä tietoturvaa käyttäjille.
5G-verkon edut 4G-verkkoon verrattuna ovat lähinnä kapasiteetti, nopeus ja viiveettömyys. Sähköpostin lähettäjälle ero ei näy juuri mitenkään. Mutta silloin, kun on tarkoitus operoida jotain lähetetyn tai vastaanotetun datan pohjalta, 5G:n edut tulevat näkyviin.
Hyvin toteutetun 5G-verkon latenssi eli viive voi olla vain noin 10 ms. Käytännössä se siis tarkoittaa, että jopa F1-autoa voisi teoriassa ajaa etäyhteydellä. Jos auto kulkee 300 km/h eli 83 m/s, niin 10 ms viive tarkoittaa auton etenemässä 8 cm. Olisi mielenkiintoista kokeilla kuinka ”pelillinen” tuo kokemus olisi.
Kolme kokeilua 5G:stä
Etäajoa kokeiltiin Mussalossa kesäkuussa tänä vuonna yhteistyössä SR-O Technologyn ja verkon toimittaneen Elisan kanssa. 40 tonnin pyöräkuormaajaa ajettiin etänä 5G-verkossa, ja paikallaolijat saivat omin silmin nähdä, että ”kuorma siirtyi” ilman ihmisen läsnäoloa ohjaimissa.
Toinen 5G:tä hyödyntävä kokeilu tehtiin Stevecon ajoportilla, johon asennettiin kaksi Elisan Supersight -älykameraa seuraamaan uloslähteviä kuljetuksia. Oleellista oli saada hyvä kuvat tunnistetietoineen kaikista lähtevistä konteista, koska Steveco on saanut asiakkailtaan valituksia, joiden mukaan kontit ovat rikkoutuneet satamassa. Älykameran kuvilla turhat reklamaatiot voidaan kuitata pois. Kamera kuvaa kontin eri suunnista hyvän kokonaiskuvan saamiseksi.
Kolmas 5G:tä hyödyntävä kokeilu oli niin sanottu dronepesä, jonka idea on toimia ”valmiustallina” dronelle, joka on aina lähtövalmiina. Kun käsky käy, tallin katto aukeaa ja drone lähtee suorittamaan tehtäväänsä. Tämän jälkeen se palaa takaisin talliin, katto sulkeutuu ja akkujen lataus käynnistyy.
Järjestelmän etu tavalliseen droneen on lähdön nopeus. Kun jossain päin valvottavaa aluetta tapahtuu jotain merkittävää, drone lähtee tutkimaan asiaa parissakymmenessä sekunnissa, jopa nopeammin. Tämä on erityisen hyödyllistä esimerkiksi pelastustoiminnalle, kun mahdollisesti alkavasta palosta saadaan etukäteistietoa pelastajille. Käyttötapauksia voi olla useita. Kokeilu toteutettiin yhteistyössä ALD Trade Oy:n kanssa.
5G Smart Port -hankkeen (REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet) tavoitteena oli tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta. Päätoiminnot liittyivät 5G Stand Alone -verkon hyödyntämiseen työkoneiden etäajossa ja automaattisessa dronetoiminnassa. Hanketta toteutettiin 1.8.2022–31.7.2023.
Lisätietoa
Tiedote 21.6.2023. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. HaminaKotkan satamassa työkoneet ajetaan nyt etänä 5G-verkon kautta. Saatavilla: https://www.xamk.fi/tiedotteet/haminakotkan-satamassa-tyokoneet-ajetaan-nyt-etana-5g-verkon-kautta/
Video. Dronepesätesti Mussalossa 29.8.2023. Saatavilla: https://www.youtube.com/watch?v=aeCMoIZ1IvI