Logistiikan kehittämistä etäajettavilla työkoneilla ja 5G:llä
18.11.2024Yhteistyössä toteutetut testit tarjoavat konkreettista tietoa 5G-teknologian ja etäajon hyödyntämisestä ja niiden vaikutuksista logistiikka-alan tulevaisuuteen.
Etäajettavat työkoneet ovat olleet ajankohtainen aihe satama- ja terminaalialan keskusteluissa. Ehkä pelätään työpaikkojen vähenemisen puolesta, epäillään laitteiston toimivuutta Suomen oloissa ja oletetaan, että ne tuovat kalliita lisäkuluja esimerkiksi konehankintoina. Tunnustan pohtineeni näitä itsekin työskennellessäni satamassa vielä pari vuotta sitten. Siirtyminen satamasta DigivihreäRRT- hankkeen TKI-asiantuntijaksi on tuonut mahdollisuuden tutustua uusiin teknologioihin ja pieneen osaan etäajokoneiden maailmaa.
’Tutustumismatka’ etäajokoneiden maailmaan on häivyttänyt epäilyksiä ja pelkoja. Satama- ja terminaaliympäristöissä etäajolla on mahdollista luoda tehokkuutta ja turvallisuutta työntekoon. Sillä voidaan myös osittain helpottaa logistiikka-alan työvoimapulaa ja saatavuutta. Sisäisissä siirtokuormauksissa yksi kuljettaja voisi hoitaa lastauksen, siirron sekä purkamisen.
Työvoiman saatavuus paranee, jos ei tarvitse fyysisesti istua työkoneessa työpaikalla. Samoin työhyvinvointi ja -terveys kohenee poistuvien koneen tärinöiden ja kelivaikutusten mukana. Etäajettavat koneet saattaisivat myös nostaa nuorten kiinnostusta logistiikka-alaan, koska se tuo pelillisiä ulottuvuuksia toimintaan.
Järjestimme alkukesästä 2024 työkoneen etäajotestin Pyhtäällä sijaitsevalla Helsinki-East Aerodromella ja Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalilla (RRT). Testi toteutettiin yhteistyössä 5GHEARRT-hankkeen kanssa. Testikoneena oli Tampereen yliopistolta vuokrattu työkone Avant 635, ja etäohjausohjelmistosta ja laitteistosta vastasi Operview Oy.
Etäajon yhteydet mahdollisti Elisan moderni 5G SA (Stand alone) julkisessa verkossa, joka on käytössä Helsinki-East Aerodromella ja Kouvola RRT:llä 5GHEARTT-hankkeen toimesta. Tämän yhteistyötestauksen tavoite oli verrata julkisen verkon 5G SA:n ja aiemmin 5G Smart Port-hankkeessa testatun privaattiverkon 5G SA:n eroavaisuuksia käytön ja toimivuuden näkökulmasta. Tämän lisäksi kykenimme konkreettisesti osoittamaan 5G:n hyödyntämismahdollisuuksia.
Testissä käytössä olleella laitteistolla ja ohjelmistolla voidaan periaatteessa mistä tahansa työkoneesta tehdä etäohjattava. Lähes ainoa vaatimus työkoneelle on sen koneen hydrauliikan ohjautuminen sähköventtiilein. Laitteistoon kuuluu työkoneeseen asennettavat kamerat sensoreilla ja tietokone, joka ohjelmiston kautta antaa toimintokäskyt koneelle. Lisäksi tarvitaan ohjain, joka voidaan rakentaa ja muokata käyttäjän sekä käyttötarkoituksen mukaiseksi. Testissä käytössä oli UXV Technologiesin G2Nav -ohjainyksikkö, johon kuului ohjaimet sekä kaksi näyttöä integroituna.
Täysin Strömsön tasoista suoritusta emme päässeet toteuttamaan Pyhtäällä, koska työkoneessa ilmeni virtaa syövä vika, jonka seurauksena kamerakuvaa sekä sensoridataa ja ohjausta ei saatu toimimaan samanaikaisesti. Onneksi testi tapahtui lentokenttäympäristössä, ja pääsimme turvallisesti ajamaan kuljettajaperspektiivin puutteesta huolimatta. Yli 20 vuoden koneenajokokemuksella voi sanoa, että koneen käsittelyn luontevuus ja viiveettömyys yllätti. Kuinka tutunoloista se olisi ollut, jos kamerat olisi saatu toimimaan ajon aikana?
Kouvolan RRT:llä oli tarkoitus toistaa Pyhtäällä suoritettu testi, mutta yrityksistä huolimatta koneessa ilmennyttä vikaa ei onnistuttu selvittämään. Kouvolassa kuitenkin onnistui kameroiden, sensoreiden ja Operview Oy:n ohjelmiston toimintojen testaus. Testissä oleva tekniikka pystyy havainnoimaan kameroiden ja sensoreiden avulla kyydissä olevan taakan taakse jäävät esteet, vaikka pääkamera olisi peitossa. Tällainen tekniikka lisää työturvallisuutta, olkoon kyseessä perinteinen tai etäajettava kone.
Kaikkiaan testitapahtumaan voidaan olla tyytyväisiä pienistä haasteista huolimatta. Saimme tietoa, miten 5G on hyödynnettävissä uusissa teknologioissa konkreettisten testien kautta. Tapahtumien aikana virisi keskustelu laajemminkin etäajon kehityksestä ja mahdollisuuksista, joka karisti pahimpia epäluuloja.
Voi olla, että etäajettavat koneet tuovat tulevaisuudessa työhyvinvointia, turvallisuutta ja tehokkuutta työkoneilla tehtävään työhön. Hintalappukaan ei todennäköisesti tule olemaan valtaisa ainakaan näiden testissä olleiden innovaatioiden osalta. Toivottavasti logistiikan uusista teknologioista ja toiminnoista voitaisiin enenevissä määrin puhua positiivisen kautta, eikä aina keskityttäisi ensimmäisenä negatiivisiin.
Ei se meinaan niin paha olekaan.
Digivihreä-RRT – kestävää kilpailukykyä ja turvallisuutta muuttuvassa toimintaympäristössä -hankkeen päämääränä on logistiikan kehittäminen digitaalisuutta ja dataa hyödyntäen. Hankeaika 1.1.2023–31.12.2024 ja sitä rahoittaa Kymenlaakson maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Lisätietoa hankkeen verkkosivuilta.