Asiantuntijuus näkyviin Tiedejatutkimus.fi-palvelussa
18.11.2024Meillä Xamkissa on töissä jo tuhat oman alansa asiantuntijaa. Näitä asiantuntijuuksia halutaan nyt näkyviin valtakunnallisessa Tiedejatutkimus.fi-palvelussa.
Asiantuntijuus voidaan ymmärtää johonkin asiakokonaisuuteen liittyvänä osaamisena. Asiantuntijaksi kehittymiseen vaikuttavat tiedon omaksuminen, osallistuminen ja tiedon luominen. Tunnusomaista onkin juuri jatkuva oppiminen ja asiantuntijuuden kehittäminen työuran varrella. (edumap.jyu.fi 2022.)
Suomalaisen tutkimusyhteisön kansalliset avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaukset ohjaavat myös Xamkin toimintaa. Yksi neljästä linjauksesta on Toimintakulttuurin avoimuuden linjaus. Linjaus kiinnittää huomiota avoimiin toimintatapoihin, joihin kuuluu muun muassa organisaation tarjoama tuki tutkijoiden ja asiantuntijoiden vuorovaikutukselle yhteiskunnan kanssa. (TSV 2022.)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnasta, opetuksesta ja muista asiantuntijuuksista merkittäviä osia jää henkilötasolla katveeseen, mikäli näitä aktiviteetteja ei tallenneta minnekään. Suomessa eri tutkimustietojärjestelmissä on vuodesta 2020 lähtien ollut käytössä kansallinen koodisto aktiviteettitietojen kirjaamiseen. (Heikkilä & Nieminen 2022, 48.)
Aktiviteettien kirjaaminen parantaa tutkijan, kehittäjän tai asiantuntijan työn monimuotoisuuden näkyvyyttä, ja myös erityisesti ammattikorkeakoulussa painottuvat osaamisen alueet nousevat paremmin esiin. Aktiviteetit ovat itse asiassa huomattava osa monen asiantuntijan työtä.
Asiantuntijoiden osallistumista sekä vuorovaikutusta yhteiskunnan kanssa tukee osaltaan mahdollisuus saattaa näkyville omaa osaamista ja profiloitumalla myös verkossa (Cross, Bolic & Bonn 2023, 35–37). Asiantuntijoidemme osaamista halutaankin nyt saada paremmin näkyville ja sidosryhmien käyttöön. Yksi tapa saada tätä näkyvyyttä on asiantuntijaprofiili Tiedejatutkimus.fi-palvelussa, jossa on kattavasti esitetty Suomen korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten toimintaa.
Profiiliin voi koota kuvauksen omasta toiminnasta ja painotusalueista, tieteelliset, ammatilliset ja yleistajuiset julkaisut, muut tuotetut aineistot, rahoitukset, hankkeet ja erilaiset asiantuntija-aktiviteetit. Tietoja voi koota eri korkeakoulujen tutkimustietokannoista ja kansainvälisestä ORCID-tietokannasta. Asiantuntija-aktiviteetteja ovat esimerkiksi esitelmät, konferenssi- tai työpajajärjestelyt, luottamustehtävät, vierailut ja arvioinnit. (Sipponen 2024.)
Ammattikorkeakoulukentällä ei vielä ole samanlaista vakiintunutta tapaa kirjata osaamista, ansioita ja meriittejä kuin esimerkiksi yliopistoilla ja tutkimuslaitoksilla. (Himanen, Leino & Puuska 2023.) Kaikki xamkilaiset pääsevätkin nyt mukaan luomaan uutta toimintakulttuurin osa-aluetta ja määrittelemään, mitkä aktiviteetit ovat tärkeitä juuri meille.
Aktiviteettien kirjaaminen tekee asiantuntijuuttamme näkyväksi ja tunnetuksi myös Xamkin sidosryhmille. Xamkilaisten osaaminen, ammattitaito ja asiantuntijuus ovat yhteistyömme ja toimintamme vaikuttavuuden kivijalka.
Meille olisikin tärkeä tietää, millainen osaaminen tiedejatutkimus.fi-palvelussa kiinnostaa. Millaista asiantuntijuutta meidän tulisi kirjata, jotta se hyödyntäisi parhaiten sidosryhmiämme ja verkostojamme?
Tiedejatutkimus.fi
– Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) tarjoama palvelu, joka kokoaa ja jakaa tietoa Suomessa tehtävästä tutkimuksesta.
– Palvelu parantaa tutkimusta koskevan tiedon ja asiantuntijoiden löytymistä sekä lisää suomalaisen tutkimuksen näkyvyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
– Palvelua toteuttaa CSC – Tieteen tietotekniikan keskus yhteistyössä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja muiden tutkimusorganisaatioiden sekä tutkimusrahoittajien kanssa.
– Lisätietoa verkkosivuilta https://tiedejatutkimus.fi/fi/
Lähteet
Cross, W., Bolick, J. & Bonn, M. 2023. The Technological Context: Scholcomm is First. Teoksessa Scholarly Communication Librarianship and Open Knowledge. Toim. M. Bonn, J. Bolick & W. Cross. Association of College and Research Libraries, A division of the American Library Association, Chicago, Illinois. Saatavilla: https://www.ala.org/sites/default/files/acrl/content/publications/booksanddigitalresources/digital/9780838936566_OA.pdf
edumap.jyu.fi. 2022. Asiantuntijuus. Saatavilla: https://edumap.jyu.fi/asiantuntijuusKasite.html’
Heikkilä, T. & Nieminen, J. 2022. Yliopistojen tutkimustietojärjestelmät ja yhteiskunnallisen vuorovaikuttamisen mittaaminen. Informaatiotutkimus, 41(2–3), 46–49. Saatavilla: https://doi.org/10.23978/inf.122563
Himanen, L., Leino, Y. & Puuska, H.-M. 2023. TKI-toiminnan monimuotoisuus arvioinnin haasteena. AMK-lehti, 4. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231127149475
Sipponen, S. 2024. Osaaminen esiin asiantuntija-aktiviteettien avulla. Esitys Asiantuntija-aktiviteetit Xamkissa 8.10.2024. CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV). 2022. Toimintakulttuurin avoimuuden linjaus. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio. Vastuullisen tieteen julkaisusarja. Saatavilla: https://doi.org/10.23847/tsv.226