Game Lab on ensimmäisiä suomalaisia pelialan kouluttajia sekä mobiilipeliteollisuuden tutkimuksen pioneereja.

Kotkan bunkkerista löytyy tietoturvaa ja peliteknologiaa

14.12.2017

Useimmille ihmisille Kotkan kampuksen tietotekniikka esittäytyy lukittuna ovena, joka on erillisen kulunvalvonnan piirissä ja jonka ohi pääseminen onnistuu lähinnä hankkimalla joko sopivan opinto-oikeuden tai työpaikan. Mitä Kotkan tietotekniikan väki sitten tekee omassa erillissiivessään?

Kotkan Metsolassa sijaitsevan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun rustiikkisen Kotkan kampuksen sisäpihalla seinään kiinnitetyssä kyltissä lukee yksinkertaisesti “Game Lab, ICT Lab, Kyberturvallisuuslaboratorio”. Kellonajalla ei ole liiemmin väliä; ihmisiä ja autoja tulee ja menee aamukahdeksasta iltakahdeksaan, välillä valot palavat yöhön asti, mutta joskus rakennus on hiljentynyt jo alkuiltapäivästä. Myöskään tilojen yhteydessä olevan jäähdytinyksikön turva-aita, tai sen ”mene pois”-huomiokyltti eivät suoranaisesti kannusta tarkastelemaan tiloja paljoa ajotietä lähempää. Kyseisessä rakennuksen osassa ei kuitenkaan tehdä salaisia hankkeita erittäin salaisille asiakkaille, vaan niissä toimivat Kotkan tietotekniikan tietoverkkojen ja tietoturvan sekä pelinkehityksen koulutuslaboratoriot sekä tietotekniikan tutkimusryhmä.

Kotkan ohjelmistotekniikka ja perikunta

Kotkan kampuksen tietotekniikka rakentuu käytännössä kahdesta komponentista: tietotekniikan opetuksesta vastaa tekniikan koulutusalan informaatioteknologia, tutkimuksen tekemisestä TKI-puolen digitaalisen talouden henkilöstö. Tiloissa toimii karkeasti arvioiden 300 opiskelijaa, kymmenkunta opetushenkilökuntaan kuuluvaa sekä kaksi tutkijaa, hieman vuodenajasta riippuen.

Ylipäänsä tietotekniikkaa Metsolassa on koulutettu jo kohta kaksikymmentä vuotta, tietoverkkoja pääaineena vuodesta 2007 sekä pelintekijöitä vuodesta 2012, kun silloiseen ohjelmistotekniikan pääaineeseen lisättiin ripaus luovia elementtejä. Uusin pääaine, kyberturvallisuus, käynnistyi vastikään tänä syksynä.

Lisäksi kaikkia tietotekniikan pääaineita tukevaa tutkimusta tekevä ryhmä perustettiin tämän vuoden alussa, täydentämään aiemmin yliopisto-partnereiden kautta tehtyä tutkimusta. Tähän mennessä pelitekniikka onkin ollut mukana kymmenissä erilaisissa yritysyhteistyön ja tutkimuksen hankkeissa, toteuttanut kymmeniä tutkimuksia sekä järjestänyt useita pelinkehitykseen liittyviä tapahtumia kuten game jameja tai code camppeja.

Tiloissa tehdään lisäksi pelialan yrityksien kanssa läheistä yhteistyötä, julkisten tai vielä julkaisemattomien tuotteiden puitteissa. Käytännössä voidaan sanoa, että Game Lab on ensimmäisiä suomalaisia pelialan kouluttajia sekä mobiilipeliteollisuuden tutkimuksen pioneereja.

Peliala ja tietoverkot, kaksi kantavaa teemaa

Myös tutkimuksessa Kotkan tietotekniikalla nousee esiin joitain pääteemoja. Tilojen yhteydessä toimivalla kaupallisen tason datakeskuksella voidaan kouluttaa tietoliikennetekniikkaa sekä kyberturvallisuuden ja tietoturvan konsepteja.

Datakeskuksella voidaan kouluttaa tietoliikennetekniikkaa sekä kyberturvallisuuden ja tietoturvan konsepteja.

Datakeskus on kaikin puolin täysin kaupallista keskusta vastaava, mutta toki pienikokoisempi.  Käytännössä tälläkin laitteistolla voidaan virtualisoida useita satoja laitteita sekä simuloida niiden välistä tietoliikennettä, joten periaatteessa järjestelmä voi mallintaa melkein mitä tahansa. Yhtenä esimerkkinä tästä vaikkapa virtuaalirakennus, jonka sisälle voidaan luoda täysin aito simulaatio tieto- ja talotekniikan verkosta hyökkäys- ja hakkerointi-iskuja varten.

Muina aiheina Kotkan tietotekniikkaa tutkii mm. pelejä ohjelmistotekniikan näkökulmasta, pelillistämistä sekä digitalisaatiota. Viimeisimpänä lisänä tietotekniikan ohjelmistoon on lisätty Digiverstas, joka toteuttaa erilaisia yritystoimeksiantoja sekä ohjaa opiskelijatiimejä kohti yrityksen perustamista.

Niin mutta miksi se ovi on aina lukittuna? Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että datakeskus vaatii alueelle tehostettua kulunvalvontaa, eivätkä yritykset innostu mallista, jossa heidän projektejaan esitellään avoimien ovien päivillä. Eli ehkä täällä sittenkin tehdään myös salaisia asioita, ainakin joskus. Mutta sitähän me emme tietenkään kertoisi, jos näin olisi.

Lisätietoja ja tapahtumia Kotkan tietotekniikalla:

https://www.ictlab.fi/

https://www.gamelab.fi/

Facebookissa
XAMK Game Lab https://www.facebook.com/XAMK.GameLab/
XAMK ICT Lab https://www.facebook.com/XAMK.ICTLAB/

Instagram gamelabxamk

Kirjoittanut Jussi Kasurinen

Kirjoittaja työskentelee Kotkan tietotekniikan tiloissa digitaalisen talouden tutkimuspäällikkönä erikoisosaamisalueenaan digitalisaatio.