Elektroniikan kehittyminen ja komponenttien halventuminen lienee syynä droonien nopeaan yleistymiseen.

Xamk nousi siiville

09.12.2019

…tai pikemminkin potkureille, jos ihan tarkkoja ollaan. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamkin logistiikan ja merenkulun vahvuusala otti käyttöön ensimmäisen lentävän multikopterin eli dronen (tai droonin kuten nykyään nimisuositus kuuluu) jo kolmisen vuotta sitten.

DJI Phantom 4 -kopterilla on harjoiteltu eri tavoin tilannekuvan luomista ja kerätty käytännön kokemusta droonien erilaisista käyttömahdollisuuksista. Droonien lennättämistä koskevat varsin monipuoliset määräykset, niihin tutustuttiin tarkasti ennen lennätysten aloittamista. Ensi kesänä droonilainsäädäntö kokee vielä suuria muutoksia, kun EU:n uudet määräykset otetaan laajamittaisesti käyttöön.

Mutta palataanpa ajassa hieman taaksepäin. Ensimmäinen drooniksi luokiteltu lentävä väline lienee itävaltalaisten Venetsiaan lähettämä kuumailmapallo jo 170 vuotta sitten. Pallon kannettavaksi oli lastattu räjähteitä, joilla oli tarkoitus tuhota kohteen infrastuktuuria. Ensimmäinen nelikopteri tehtiin vuonna 1920. Sen kehitteli ranskalainen Etienne Omnichen. Kyseisellä kopterilla tehtiin peräti tuhat onnistunutta lentoa ja sillä lennettiin ennätykselliset 360 metriä (https://quadcopterarena.com/the-history-of-drones-and-quadcopters).

Nelikopterikin on siis noin 100 vuotta vanha keksintö. Autotekniikassa tunnetaan lukuisia keksintöjä, jotka näennäisestä uutuudestaan huolimatta ovat jo lähes sata vuotta vanhoja. Esimerkkinä mainittakoon sähköauto, vetyauto, etuveto, neliveto, kääntyvät ajovalot jne.

Akkuteknologian kehitys

Akkuteknologian kehittyminen ja mahdollisuus pakata merkittävästi laskentatehoa entistä pienempään prosessoriin on kuitenkin vasta mahdollistanut näiden teknologioiden järkevän hyötykäytön. Akkujen energiatiheyden parantuminen on mahdollistanut järkevät lentoajat ja riittävä laskentateho sekä GPS-navigointi ovat mahdollistaneet droonin helpon käsittelyn.

Ilman droonin prosessorin apua nelikopterin ohjaaminen neljän potkurin kierrosnopeutta manuaalisesti säätämällä olisi lähes mahdotonta. Prosessorin avulla lentäjän tarvitsee vain kertoa suunta, johon droonin halutaan etenevän ja prosessori laskee ja käskee tarvittavat kierrosnopeuden muutokset potkureille.

Elektroniikan kehittyminen ja komponenttien halventuminen lienee syynä viime vuosien nopeaan droonien yleistymiseen erityisesti harrastekäytössä. Logistiikan ja merenkulun vahvuusalalla siirryttiin astetta korkeammalle, kun käyttöömme hankittiin ammattitason DJI Matrice 210 nelikopteri varusteineen. Alun perin lähinnä valo- ja videokuvauksiin tarkoitetun kopterin käyttömahdollisuudet laajentuvat lisävarusteiden myötä rajattomasti. Vain mielikuvitus on rajana.

Monia mahdollisuuksia

Koptereita käytetään maailmalla nykyisin jo mm. ilmanlaatu- ja päästömittauksiin, kartoitustehtäviin, turvallisuus- ja muuhun valvontaan, pelastustoimen apuvälineenä ns. ensikäden tietoa tuottamaan ja jopa palosammutustehtäviin, etsintätehtäviin, erilaisiin tarkastustehtäviin (rakenne-, silta-, voimalinja-, tuulivoimala- jne.), metsä- ja maatalousseurantaan, merivalvonnan ja merenkulun apuvälineenä, öljyntorjunnan apuvälineenä, tavarakuljetuksiin, puhelimien verkkotukiasemina yleisötilaisuuksissa jne. Lista on loputon.

Xamkissa on käynnissä mm. Vähähiilisyyttä tukevat dronepalveluratkaisut Etelä-Suomessa -projekti. Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamassa hankkeessa luodaan uusia palvelukonsepteja, jotka hyödyntävät drooniteknologiaa.

Tulevaisuus on varsin mielenkiintoinen.

Kirjoittanut Harri Sane

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.