Yrityslähtöisten toimintamallien kehittäminen ja työelämäyhteistyön tiivistäminen jatkuu Xamk Game Studios -hankkeessa vuoden 2022 loppuun asti.

Xamk Game Studios kehitti uudenlaista harjoittelumallia

06.10.2020

Pandemian myötä opiskelijoiden työharjoittelupaikat olivat kiven alla. Tiiviisti kokeilukulttuuriin ja työelämäyhteistyöhön kytkeytyvä Xamk Game Studios reagoi tilanteeseen niin, että yhteistyössä TKI-tiimin kanssa rakennettiin harjoittelutarjotin, josta kaikkien kampusten opiskelijat pystyivät hakemaan työharjoittelupaikkoja.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamk Game Studios -hanke käynnistettiin keväällä 2020. Kesän aikana opiskelijatiimit ovat toteuttaneet pelialan projekteja ja pilotoineet samalla Xamk Game Studios -toimintamalleja.

GameGame 2.0

Mentoriyritys Kuura Playhouse Oy:n GameGame on urheilutapahtumiin suunniteltu applikaatio, joka osallistaa katsojia ottelutapahtumiin erilaisilla visoilla ja kilpailuilla. Xamk Game Studios -hankkeessa projektin kehittämistä jatkettiin uudella kehittäjätiimillä.

Kehittäjätiimin tavoitteena tuottaa applikaatio KTP Basketin testattavaksi kaudella 2020-2021. Myös applikaation liiketoimintamalleja on tarkasteltu yhteistyössä Kuura Playhousen kanssa.

Projektitiimiin kuuluu kaksi peliohjelmoinnin opiskelijaa ja lisäksi tiimiä auttoi Digital International Business -koulutusohjelman opiskelija, joka sparrasi tiimiä business -näkökulmalla. Koronakesän myötä harjoittelu toteutettiin lähes kokonaan etänä. Etätyön haasteet tulivat kesän aikana vastaan myös opiskelijoille.

”Harjoittelun aloittaminen oli haastavaa, koska projektin suunnittelu etänä tiimin kanssa ei ollut ihan niin sujuvaa kuin kasvotusten olisi. Alkuvaikeuksien jälkeen, kun työtehtävät saatiin jaettua ja pääsi keskittymään omaan työhön, se oli sujuvaa ja aluksi jopa mukavaa tehdä töitä kotoa.

Mitä pidemmälle kesä meni, alkoi huomata, miten raskasta etänä tekeminen olikin. Töitä ei päässyt vapaa-ajalla karkuun, joten henkisesti se oli huomattavasti raskaampaa kuin, jossain työpaikalla tekeminen, jossa pääsee keskittymään vain työtekoon, ja päivän päätteeksi jättää työt sinne. Hyviäkin puolia oli. Oli kiva herätä, kun ei varsinaisesti ollut kiire minnekään. Pystyi rauhassa keittelemään kotona kahvia ja siirtymään tietokoneen ääreen, jossa sitten pikkuhiljaa työnteko alkoi.”  Jens Lötjönen, peliohjelmoinnin opiskelija.

Opiskelijatiimi osana yrityksen kehitystiimiä

Tässä pilotissa opiskelijatiimi integroitui osaksi Mediatehdas Dakarin kehitystiimiä. Harjoittelun alkuun opiskelijat työskentelivät etänä, mutta koronarajoitusten helpotettua pääsi koko tiimi työskentelemään Mediatehdas Dakarille.

Opiskelijatiimi työssään Mediatehdas Dakarilla. Kuva: Oona Vihavainen

Opiskelijat suorittavat työharjoittelua Dakarilla monialaisesti. Mukana projektissa on kolme peliohjelmoinninopiskelijaa sekä yksi palvelumuotoilija ja yksi Game Design -koulutusohjelman opiskelija.

”Meillä on töissä paljon entisiä KyAMK-opiskelijoita, ja olen itsekin ollut aikoinani Dakarilla työharjoittelussa. Oli mahtavaa saada tänne motivoitunut opiskelijaporukka, joka on selvästi myös viihtynyt täällä hyvin. Meidän rennolla toimistomeiningillä saattaa tietysti olla jotain tekemistä sen kanssa. Työskentely on sujunut harvinaisen mallikkaasti.

Koronatilanne toi omat haasteensa, mutta meillä on onneksi sellaiset tilat, että pystyimme järjestämään työskentelytilan sen huomioiden. Tällaista projektia aloittaessa ja tietyissä työvaiheissa on melkein pakko nähdä myös kasvokkain, että homma saadaan käyntiin ja projektin palasia yhdistettyä. Oppimiseen se vaikuttaa tietysti myös. Sellaiset spontaanit tilanteet ovat tärkeitä.”  Oona Vihavainen, tehtaanjohtaja, Mediatehdas Dakar.

Myös opiskelijat ovat antaneet pelkästään positiivista palautetta työharjoittelusta Dakarilla.

“Dakarilla työskentely on ollut tosi rentoa. Oon tykän tosi paljo. Hommat on mun mielestä edenny hyvin ja oon päässy tekee ihan uusia asioita ja päässy haastaa itteeni ihan uudella tavalla.”  Tarita Karhulahti, peliohjelmoinnin opiskelija.

Tavoitteena oman viihdepelin julkaisu

Ensimmäiset tasot Pangolin Bash -pelistä valmistuvat näyttävinä. Kuva: Maarit Vahvanen

Team Pangolin Bash -pilotissa opiskelijatiimi on toteuttanut kesän aikana pilottina omaa viihdepeliä työharjoittelumallilla. Pangolin Bash -peli-idea voitti syksyllä 2019 opiskelijoiden järjestämän Game Jam -tapahtuman.

Projektitiimi koostuu kahden kampuksen opiskelijoista. Peliprojektissa on mukana neljä peliohjelmoinnin opiskelijaa ja yksi Game Design -opiskelija, joka on vastannut pelin musiikin tuotannosta. Ensimmäisten tasojen valmistuttua peliä esitellään paikallisista pelitaloista koostuvalle raadille, joka sparraa tiimiä kohti kaupallistettavaa peliä.

Käytännön kokemuksia jatkoa varten

Kokeilukulttuurin omaisesti toteutetuista piloteista saatiin hyviä käytännön kokemuksia työelämäyhteistyön kehittämistä ajatellen. Yrityslähtöisten toimintamallien kehittäminen ja työelämäyhteistyön tiivistäminen jatkuu Xamk Game Studios -hankkeessa vuoden 2022 loppuun asti. Tavoitteena on rakentaa pysyviä käytänteitä kampusten väliseen yhteistyöhön sekä tiivistää yhteistyötä pelialan yritysten kanssa.

Xamk Game Studios on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hanke, jota rahoittavat Kymenlaakson ja Etelä-Savon liitot Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoituksella. Hanke toteutetaan 01.04.2020 – 31.12.2022.

Virtuaalielämyksillä kohti parempaa matkailukokemusta on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Mediatehdas Dakarin yhteishanke, jota rahoittaa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto. Hanke toteutetaan 1.9.2019 – 31.12.2021.

Kirjoittanut Maarit Vahvanen

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.