AkKuLOG-hankkeessa tutkitaan materiaalin kuljettamisen lisäksi myös henkilöliikennettä.

Akkuteollisuuden saapuminen Kotka–Hamina-seudulle: logistiikkaratkaisut ja kestävä kehitys

18.11.2024

Akkuteollisuuden kehittyminen Kaakkois-Suomessa tulee tarjoamaan merkittäviä uusia mahdollisuuksia alueelle. Alueen tuotantolaitokset tulevat käsittelemään vuosittain satojatuhansia tonneja erilaisia raaka-aineita. Näiden materiaalien kuljettamiseen tarvitaan innovatiivisia ja ympäristöystävällisiä logistiikkaratkaisuja.

Euroopan unionin liikenteen päästötavoitteet ovat osa laajempaa strategiaa, jonka tavoitteena on tehdä EU:sta ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä. Tähän liittyen EU on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen osalta tämä tarkoittaa merkittäviä muutoksia, sillä liikenne tuottaa noin neljänneksen EU:n kasvihuonekaasupäästöistä.

Kuva 1. Kansallisen päästövähennystavoitteen mukaiset kotimaan liikenteen hiilidioksidipäästöt. (Klikkaa kuva isommaksi.)

Kaakkois-Suomen akkuteollisuuden osalta nämä tavoitteet tulisi huomioida käyttämällä vähäpäästöisiä kuljetusratkaisuja, panostamalla kierrätykseen ja logistiikan suunnitteluun sekä huomioimalla uusiutuvan energian käyttömahdollisuudet. 

Uutta elinvoimaa Kaakkois-Suomeen

Kotkaan ja Haminaan suunniteltuun akkuteollisuuden keskittymään tulee kuulumaan kaksi materiaalitehdasta ja kennotehdas. Alustavissa arvioissa tehtaat työllistäisivät toteutuessaan yli 3 000 ihmistä. Tehtaiden valmistuminen on vielä vuosien päässä, mutta kulisseissa tehdään jatkuvasti töitä, jotta keskittymä toisi tulevaisuudessa Kaakkois-Suomen alueelle lisää elinvoimaa, työpaikkoja ja houkuttelevuutta esimerkiksi muuttoliikkeen osalta.

Tehtaiden muille aloille aiheuttamien positiivisten vaikutusten arvioidaan olevan myös merkittäviä. Jo pelkästään tehtaiden aiheuttamien materiaalivirtojen hallinta ja siihen liittyvät ratkaisut tulevat lisäämään alueellista hyvinvointia esimerkiksi osallistamalla ja tarjoamalla uusia liiketoimintaedellytyksiä paikallisille yrityksille, parantamalla alueellista infrastruktuuria, edistämällä kiertotalouden kehittymistä ja vähentämällä ympäristövaikutuksia.

Akkuteollisuus tulee tarvitsemaan alueellisesti monenlaisia logistiikkapalveluita, jotta se voi toimia tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Näihin palveluihin voi kuulua esimerkiksi raaka-aineiden kuljetukseen, kierrätyslogistiikkaan ja varastointiin liittyviä ratkaisuja.

AkKuLOG – Akkuteollisuuden kestävä kuljetuslogistiikka

AkKuLOG-hanke tuottaa monistettavia ratkaisuja raskasta logistiikkaa tarvitseville aloille keskittyen erityisesti materiaalitoimituksiin ja työmatkaliikenteen kehittämiseen. Ratkaisuja tutkitaan käytännön ja visuaalisen simuloinnin avulla, mallintamalla muun muassa melua, ajosuoritteita ja matkaketjuja, jotta voidaan arvioida kuljetusten päästöjä ja verrata eri vaihtoehtoja. Aiheita käsitellään tuotantolaitosten rakentamisen ja tuotannon aikana.

Akkuteollisuudessa käsiteltävät materiaalit ovat usein pölyäviä ja vaarallisia. Tämä aiheuttaa logistiikkaprosesseille tiettyjä haasteita, jotka tulee suunnitelmissa ottaa huomioon. Turvallisuutta materiaalien käsittelyssä prosessien eri vaiheissa ei voi korostaa liikaa. Kuljetustavan valinnalla voidaan vaikuttaa materiaalin käsittelystä syntyviin vaaratekijöihin.

Keltakalliolle on syntymässä uusi merkittävä työssäkäyntialue. Alueen julkista liikennettä tulee kehittää teollisuuden kehittymisen myötä. Kehitettäviä kohteita voi olla aikataulujen lisäksi myös alueen infrassa. Jotta joukkoliikenne löytää paikkansa, sen pitää olla toimivaa ja palvella käyttäjiä. Hankkeessa voidaan selvittää esimerkiksi uusien pysäkkien tai asemien optimaalisia sijainteja.

Käytännön esimerkki: Hillon ja Keltakallion välinen liikenne

Hankkeen konkreettisista toimenpiteistä logistiikkaratkaisuiden osalta voidaan mainita Haminan Hillon prekursorimateriaalitehtaan (pCAM) ja Kotkan Keltakallion kursorimateriaalitehtaan (CAM) välisen liikenteen mallintaminen ja sen simulointi. Käytännön simuloinnin avulla saadaan konkreettisia mittaustuloksia esimerkiksi liikenteestä sekä melu- ja hiilidioksidipäästöjen osalta.

Visuaalisen simuloinnin avulla voidaan luoda erilaisia skenaarioita ja arvioida esimerkiksi erilaisten käyttövoimien päästöjen eroja. Käytännön simulaatiosta saatujen tulosten ja arvojen perusteella voidaan vahvistaa visuaalisen simuloinnin tuloksia ja varmistua tulosten oikeellisuudesta. Tuloksia käytetään erilaisten logistiikkaratkaisuiden vertailussa.

Mittauksia ja simulointeja tehdään yhteistyössä laajan yhteistyöverkoston kanssa. Mukana on Xamk:n eri vahvuusalojen osaajia sekä TKI:n että opetuksen puolelta, visuaalisen simuloinnin palveluntarjoajia ja muita sidosryhmäkumppaneita.

AkKuLOG – Akkuteollisuuden kestävä kuljetuslogistiikka on Xamk:n ja LUT:n yhteishanke. Hanke on Euroopan unionin JTF-rahoitteinen ja Kymenlaakson liiton hallinnoima projekti, joka kehittää tehokkaita ja ympäristöystävällisiä logistiikkaratkaisuja. Lisätietoja hankkeen verkkosivuilta.

Kirjoittaneet Heikki Olkku, Jyrki Kymäläinen ja Jussi Sutela

Olkku työskentelee Akkulog-hankkeen projektipäällikkönä, Kymäläinen hankkeen TKI-asiantuntijana ja Sutela tutkimuspäällikkönä.