Kuvassa mies asentaa anturia lentokentän kiitoradan asfalttipintaan. Sääanturin asennus kiitoradalle. Kuva: Harri Sane.

Modernia 5G-teknologiaa Pyhtäällä ja Kouvolassa

27.05.2024

Pyhtäällä sijaitsevalle Helsinki-East Aerodromelle ja Kouvolan Rautatie- ja maantieterminaalille on rakennettu nykyaikainen 5G SA -verkko.

Helsinki-East Aerodromen ja Kouvola RRT:n verkko on Elisan moderni 5G SA (Stand Alone) -verkko, jolla pilotoidaan muun muassa Kotkan Mussalon sataman 5G Smart Port -hankkeessa ideoituja käyttötapauksia. Ne liittyvät droneilla ja älykameroilla tapahtuvaan alue- ja turvallisuus/turvavarustevalvontaan, liikennöintialueiden nopeasti muuttuvien sääolosuhteiden raportointiin sekä etäajettavien työkoneiden toteuttamiskelpoisuuteen.

5GHEARRT-hankkeessa käytetään Elisan itsenäistä 5G-verkkoa ja 5G+ -palveluja. Itsenäinen 5G-verkko mahdollistaa uuden viipalointitekniikan, joka takaa vakaan yhteyden myös ruuhkaisilla hetkillä. FWA on ollut 5G-viipalointitekniikan ensimmäinen käyttökohde, ja tässä projektissa viipalointitekniikkaa sovellettiin myös liikkuviin yhteyksiin.

Kun tekniikka todetaan toimivaksi, pystytään vastaavia verkkoja rakentamaan kertaluokkaa edullisemmin kuin perinteiset privaattiverkot. Tämä antaa mahdollisuuksia myös pienemmän budjetin toteutuksille toimivuudesta tinkimättä.

Keväällä 5G-verkossa etsittiin lentävällä automaattisella, ”dronepesästä” lähtevällä dronella ja lämpökameralla metsään ”eksynyttä” henkilöä menestyksellisesti. Testillä saatiin vahvistus lämpökameran ylivoimaisuuteen tavalliseen kameraan verrattuna.

Vasemmalla etsintälennon ohjaus sisätiloista, oikealla dronepesä valmiudessa. Kuvat: Harri Sane.

Helsinki-East Aerodromelle on asennettu Vaisalan Ground Cast -sääanturit, jotka mittaavat kiitotien lämpötilaa kolmelta eri syvyydeltä (pinnalta, 6 cm:n ja 30 cm:n syvyydeltä). Lisäksi ne analysoivat pinnan tilaa (esimerkiksi kostea/märkä/jäässä).  Tieto auttaa ennustamaan kiitotien kitkaominaisuuksia ja muuttumisnopeutta. Kun tieto on välitettävissä lentäjille, saadaan laskeutumiseen/nousuun lisäturvallisuutta.

Sääanturi upotetaan kiitoradalle porattuun valmiiseen reikään. Kuva: Harri Sane.
Sääanturi on valmiina töihin. Kuva: Harri Sane.

Toukokuussa ajetaan etäohjauksella työkonetta molemmissa kohteissa. Tarkoitus on todentaa etäajon toimivuutta FWA-verkossa vs. aiemmin privaattiverkossa tehdyt mittaukset. Kesäkuussa hankkeessa demotaan automaattista dronevalvontalentoa Pyhtäällä.

5GHEARRT -hanketta (1.8.2023–31.7.2024) rahoittaa Kymenlaakson liitto AKKE-rahoituksesta. Hanketta hallinnoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, osatoteuttajana Elisa Oyj, kumppaneina Railgate Finland ja Redstone Aero Oy. Lisätietoa hankkeen verkkosivuilta.

Kirjoittanut Harri Sane

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa North European Logistics Institute (NELI) -tutkimusyksikössä.