Kauhukuva sekavasta käyttöliittymästä. Pohjana käytetty Matt Gentilen käyttöliittymäelementtejä osoitteesta: https://www.icondeposit.com/design:108. Kuvittaja: Markus Myllylä

Käyttöliittymissä on taikaa

14.05.2018

Käyttöliittymät ovat osa arkipäiväämme ja törmäämme niiden käyttöön jatkuvasti. Oli kyse elokuvalippujen tai huonekalujen tilaamisesta verkkokaupasta, jokainen saa kokemuksen niistä. Hyvässä tilanteessa suoritus onnistuu helposti, mutta epäselkeällä toteutuksella kokemus on takkuileva.

Kuuluisa tieteiskirjailija Arthur C. Clarke kirjoitti, että kun tiede on kehittynyt tarpeeksi, sitä ei voi erottaa taikuudesta. Tämä alkaa hiljalleen olla totta. Kun laitat sormen kiinni lasiin, ilmestyy pizza suoraan ovellesi tai kun laitat lasit päähäsi, oletkin yhtäkkiä siirtynyt toiseen maailmaan.

Jos teknologia on taikuutta, niin koodi sen takana on taikasanoja ja käyttöliittymät taikakirjoja. Grafiikka on kasa taianomaisia symboleja, jotka opastavat käyttäjää loitsimisessa. Grafiikka on se mikä sovelluksesta näkyy loppukäyttäjälle, ja siksi siihen kannattaa panostaa.

Käyttöliittymien arkkitehtuuri

Käyttöliittymien ydin voidaan tiivistää yhteen arkipäiväiseen esineeseen: oveen. Ovessa pitäisi lukea joko ”vedä”, tai ”työnnä”. Vaihtoehtoisesti kahvan voi muotoilla niin, että oven avaaja ymmärtää heti, kumpaan suuntaan ovi avautuu. Näin vältytään siltä, ettei käyttäjä yritä avata ovea aluksi väärään suuntaan. Ongelma saattaa kuulostaa mitättömältä, mutta kuvittele, että ovia olisi satoja peräkkäin. Samalla tavalla sovelluksissa voi olla lukuisa määrä ”ovia”, joihin käyttäjä voi kompastua. Tämä ”kompastelu” aiheuttaa sen, että palvelukokemus takkuaa ja käyttäjä ärsyyntyy.

Mihin tarvitaan satoja ovia, kun voitaisiin tehdä yksi iso huone, jossa kaikki tarpeellinen on esillä? Ovella pitää olla selitys, kuten esimerkiksi kylpyhuoneella yksityisyys tai varaston ovella tavaroiden säilytys ja turvallisuus.

Asunto ei tarvitse välttämättä kolmea eteistä. Tämän takia käyttöliittymäsuunnittelu ja visuaalinen ohjattavuus pitäisi olla hyvin toteutettua. WC-tila löytyy suoraan silmäilemällä, ei arvailemalla. Tämä ei ole aina todellisuutta verkkoympäristössä, nettikaupoissa tai muualla, sillä kompastuskiviä löytyy. Puhelinnumerot, yhteystiedot ja joskus jopa itse asia ovat piilossa kiven alla. Visuaalisuus, selkeät ja ymmärrettävät muotokielet ovat avaimia.

Väreillä on väliä

Väreillä on suuri rooli tunnelman luomisessa. Eri värit luovat tietynlaisia mielikuvia. Värit ohjaavat valintoja. Keltainen ja oranssi ovat huomiovärejä. Huomiovärejä käytetään useasti liikenteessä ja paikoissa missä pitää olla varovainen. Toisaalta näilläkin väreillä on muita merkityksiä eri kulttuureissa.

Keltainen on esimerkiksi iloisuuden ja luovuuden väri, mutta toisaalta keltainen väri symboloi myös sairautta tai vaaraa. Punainen väri saa ihmisen kiihtymään ja väri esiintyy monesti pikaruokaloissa kuten Mc Donalds –ketjun ravintoloissa. Punainen on myös intohimon, rakkauden ja vihan väri.

Värien symboliset merkitykset ovat laajoja. Sininen kuvaa rauhallisuutta tai tyyneyttä. Purppura mystiikkaa tai taikuutta. Värillä on siis väliä.

Sujuvuus on kaiken A ja O

Grafiikka toimii tienviittana. Oikeaan paikkaan sijoitetut valikot osuvat käyttäjän silmään nopeammin ja oikein muotoiltu teksti on helpompi lukea. Erilaiset painikkeet välähtävät, kun niitä painaa, ja siten käyttäjä tietää painaneensa jotakin. Tässä kiteytyy käyttäjän ja käyttöliittymän välinen synergia.

Parhaimmat käyttöliittymät toimivat niin, ettei keneltäkään tarvitse kysyä mitään tai ohjeita ei edes alun perin tarvita. Liittymä toimii siis kuin itsestään.

Lisää tietoa väreistä

Kirjoittaneet Markus Myllylä ja Miikka-Petteri Lesonen

Markus Myllylä toimii projektityöntekijänä Summa-hankkeessa ja Matti-hankkeessa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Miikka-Petteri Lesonen toimii TKI-asiantuntijana VERSUS-hankkeessa sekä Digitaaliset ja pelilliset ratkaisut luovan hyvinvointitalouden edistämiseen -hankkeessa.