Ratamoottoripyöriä vapaissa harjoituksissa Sachsenringillä viime kesänä. Kuva: Riku Happonen

MotoGP tulee, oletko valmis?

29.03.2020

Suomen MotoGP-osakilpailu järjestetään KymiRingillä 12. heinäkuuta. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk järjestää yrityksille työpajoja ja seminaarin tapahtuman yleisön mukanaan tuomien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseen. Työpajojen sisältöä varten oppia haettiin Saksasta viime kesänä.

Xamkin Luova Yritysgeneraattori-hankkeen tiimi järjestää tämän kevään aikana yrityksille työpajoja, jotka liittyvät KymiRingin mukana tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Työpajat huipentuvat 24. huhtikuuta Kymenlaakson Luova Talous -seminaariin, jossa aiheina ovat asiakaskokemus ja tarinallistaminen. Työpajoissa kehitetään yrityksien valmiuksia vastata kesän massatapahtumiin. Koimme, että paras tapa kehittää koulutussisältöä sisältöä on tutustua itse MotoGP-tapahtumaan kävijän näkökulmasta.

Projektissa tutustuttiin viime kesänä Saksan Sachsenringillä MotoGP tapahtumaan kartoittamalla paikan päällä palvelupolkuja osallistujan näkökulmasta ja haastattelemalla paikallisia yrittäjiä.

Kilpailun aikana katsomoalueet ovat täynnä.

Sachsenring valikoitui kohteeksemme, koska se on samankaltainen kuin KymiRing. Molemmat radat ovat yli sadan kilometrin päässä suurista kaupungeista ja niiden lähimmät kaupungit ovat kooltaan lähellä Kouvolaa ja Lahtea. Radan läheisyyteen pääsi myös paikallisjunalla.

Matkan jälkeen aloitimme työstämään työpajasisältöjä, joiden avulla Kymenlaakson yritykset ja yhdistykset voivat valmistautua tulevaan MotoGP-kilpailuun ja elokuussa järjestettävään Motocrossin MM-kilpailuun. Työpajasisältöjen keskiössä on moottoriurheilu- ja muiden suurtapahtumien osallistujien saapumiseen valmistautuminen ja palveluiden kehittäminen.

Suomen MotoGP-osakilpailun tapahtuman järjestää Lahti Events

Kouvola Innovation järjesti 11. helmikuuta Väylät Auki! -tapahtuman, jonka aiheena oli Kymiringillä kesällä 2020 järjestettävät tapahtumat. MotoGP ja Motocrossin MM-kilpailusta paikalla kertoi Lahti Events Oy.

Tapahtumassa kerrottiin, että ensi kesän MotoGP-osakilpailuun odotetaan kolmen päivän aikana 75 000 katsojaa, joka on maltillinen arvio perustuen muiden vastaavien kilpailuiden ensimmäisen vuoden kävijämääriin. MotoGP on kuitenkin yleisö- ja medianäkyvyydeltään, jopa Formula 1-kilpailuja näkyvämpi urheilutapahtuma, eli erittäin hyvä tilaisuus myös Suomi-matkailun edistämiseen.

Katsojat eivät pääse tapahtumapaikalle omilla autoillaan, vaan kuljetukset KymiRingille hoidetaan non-stop-busseilla, jotka lähtevät etukäteen sovituilta parkkipaikoilta. Lähimmäksi rataa pääsee pysäköimään moottoripyörillä, joilla tapahtumaan tulevia odotetaan noin 15 000. Radalle vievien bussien lähtöpaikkoja kaavaillaan myös mahdollisiksi myynti- ja sivutapahtumien paikoiksi.

Xamkin kolme kehittämisväylää

Saksan MotoGP-vierailun aikana meille selvisi, että MotoGP-brändin lisäksi moottoriurheilutapahtumissa myös radan brändillä tehtyjä tuotteita oli runsaasti kaupan ja ne olivat suosittuja tapahtumakävijöiden kesken. Tästä saimme idean ja syksyn aikana keskustelimme KymiRing Oyn kanssa mahdollisuudesta järjestää yrityksille mahdollisuus tarjota KymiRing-aiheisia tuotteita. Työpajoissa pääsee sparraamaan yhdessä muiden osallistujien kanssa omaa tuoteideaa ja saa palautetta tuotteen kehittämiseksi.

Saksan GP:n illan pääoheistapahtumassa riitti osallistujia.

Saksan osakilpailun aikana järjestettiin radan läheisyydessä yksi suuri lähimmän leirintäalueen keskellä järjestettävä festivaali, jossa viihde koostui musiikkiartistien esiintymisistä ja tivolista. Samalla radan läheisyydessä järjestettiin myös monia muita useimmiten elävää musiikkia esittävää tapahtumaa.

Toinen kehittämisväylämme työpajoissamme onkin MotoGP:n oheistapahtumien järjestämisestä kiinnostuneiden yhteen tuominen ja yhdessä ideointi. Työpajoissamme edistämme yhteistyötä ja välitämme tietoa suunnitteilla olevista tapahtumista ja niiden järjestämisestä.

Tähän liittyy myös kolmas kehittämisen väylä; majoitus ja kulkeminen. Kokoamme työpajoihin yhteen paikallisia toimijoita ja välitämme tietoa tulevien moottoriurheilutapahtumien kävijöistä. Työpajoissamme keskitymme myös palveluiden löydettävyyteen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Tavoitteena, että myös seuraavina vuosina tapahtumakävijät palaavat KymiRingille ja sen lähialueille.

Luova yritysgeneraattori -hanke kouluttaa palvelumuotoilun keinoin yrityksiä eri toimialoilta, muun muassa teollisuuden, kaupan ja palvelualojen, luovien alojen, matkailun ja logistiikkaa-alojen toimijoita. Tavoitteina on uudistaa Kymenlaakson yrittäjyyttä, kasvattaa yritysten kilpailukykyä ja synnyttää uutta yritystoimintaa. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto. Lisää tietoa tulevista työpajoista ja Kymenlaakson Luova Talous – seminaarista hankkeen verkkosivulta.

Kirjoittanut Teijo Javanainen

Kirjoittaja toimii TKI-asiantuntijana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Luovien alojen tutkimusyksikössä.