Virtuaalikuva ohjaamosta. Kojelaudassa erilaisia ohjaimia ja mittaristoja. Lasien takaa näkyy virtuaalista satamaympäristöä. Kuva virtuaalisen konttilukin ohjaamosta. Kuva: Kristo Juurinen.

Ensimmäinen vuoteni ohjelmoijana Xamkilla

02.06.2021

Ohjelmoijan työtehtävät voi joskus viedä tekijänsä myös työhuoneen ulkopuolelle. Tällä kertaa tie johti keskelle sataman vilkasta toimintaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin Virtuaalinen Satamalogistiikan Turvapuisto -hankkeeseen haettiin alkuvuodesta 2020 peliohjelmoijaa. Olin tuolloin vielä opinnäytetyöni kimpussa, mutta päätin kuitenkin kokeilla onneani ja lähettää hakemuksen. Olisihan se mahtavaa, jos työllistyisin oman alan tehtäviin jo ennen valmistumistani. Kuinka ollakaan, aloitin työt Xamkissa samaisessa hankkeessa toukokuussa 2020.

Miten kaikki lähti liikkeelle

Virtuaalinen ympäristö mahdollistaa sellaisten asioiden harjoittelun, jotka olisivat liian kalliita tai vaarallisia harjoitella oikeassa elämässä. Nyt tavoitteena on luoda virtuaalinen harjoitusympäristö eri satamatoimijoille.

Ensimmäinen ajatus oli, että tämähän on helppoa. Luodaan vain virtuaalinen satama ja siihen parit laitteet, millä voi liikkua. Ymmärsin kuitenkin nopeasti, että tällainen ajatus ei vastaa haluttua lopputulosta. Kyseessä on turvallisuusharjoittelua varten tehtävä sovellus, joten sen kehittäminen on otettava vakavalla asenteella.

Virtuaalisen ympäristön luominen on nykyään helppoa, sillä valmiita rakennuksia ja muita vastaavia virtuaalisia malleja on saatavilla paljon. Suurin kysymys nouseekin sovelluksen toiminnallisuuden kehittämisessä.

Miten nämä konttilukit tai satamanosturit oikein toimivat? Voin kyllä sellaisia asetella virtuaaliseen kenttään vaikka satoja kappaleita, mutta mikäli niille ei luoda toiminnallisuutta, niillä ei tee yhtään mitään.  On siis lähdettävä tutustumaan itse laitteisiin ja sataman toimintaan, jotta niiden toimintaa pystytään jäljentämään virtuaaliseen maailmaan.

Mielenkiintoisia vierailukohteita

Satamissa toimii monenlaisia laitteita ja ajoneuvoja. Ensimmäinen laite, jonka toiminnallisuutta lähdettiin toteuttamaan virtuaaliseen maailmaan, oli konttilukki. Laitteeseen täytyi siis käydä tutustumassa ihan oikeasti paikan päällä.

Päädyimme myös siihen, että on järkevää käydä tutustumassa myös satama-alan koulutuksessa käytettäviin simulaattoreihin. Tämä helpottaa osaltaan oman tuotoksemme rakentamista niin, että se tukee muuta toimintaa eikä kilpaile niiden kanssa.

Kuva korkealta laitteen ohjaamosta. Ritilälattian alta näkyy, että ohjaamo sijaitsee todella korkealla.
Kuva konttilukin hytistä suoraan alaspäin. Kuva: Anni Lippo.

Pääsimme tutustumaan Stevecon toimintaan satama-alueella ja tietenkin itse konttilukkeihin. Näin korkeita paikkoja karttavana henkilönä hieman jännitti, kun kiipesimme lukkitelineelle noin 12,5 metrin korkeudelle. Kun astuin sisälle konttilukin hyttiin, jännitys kuitenkin katosi aika lailla kokonaan.

Erilaiset nappulat, ohjaimet ja ruudut kiinnittivät kaiken huomioni. Kaikesta tekniikasta kiinnostuneena ympärilläni oli täysin uudenlainen ympäristö tutkittavaksi. Ajatus siitä, että olinkin korkeuksissa, unohtui kokonaan.

Xamkilla tutustuimme ambulanssisimulaattoriin, ja Ekamilla oli puolestaan erilaisia ajoneuvosimulaattoreita henkilöautosta raskaaseen liikenteeseen. Sieltä löytyi myös useampi erilainen nosturisimulaattori sekä trukkisimulaattori. Kraolla kävimme taas tutustumassa veturisimulaattoreihin, sillä junaliikenne on hyvin olennainen osa satamaliikennettä.

Vuosi töissä Xamkilla

Aika on tänä vuonna suorastaan juossut. Tämänhetkisen maailmantilanteen huomioon ottaen tämä on mielestäni poikkeuksellista itselleni. Koen olevani onnekas, että pääsin töihin sellaisiin tehtäviin, jotka kiinnostavat ja minulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä teen.

Iso vaikutus on myös mahtavalla työtiimillä, jonka kanssa tätä hanketta viedään eteenpäin. Uskonkin että juuri tämän takia aika on vierähtänyt hyvin nopeasti. Usein sanotaan, että aika menee nopeasti, kun pitää hauskaa. Kuinka moni voi oikeasti sanoa, että työt ei oikeastaan tunnu edes töiltä suurimman osan ajasta?

Virtuaalinen Satamalogistiikan Turvapuisto 01.03.2020 – 30.06.2022 -hanketta hallinnoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja sitä rahoittaa Kymenlaakson liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.

Kirjoittanut Kristo Juurinen

Kirjoittaja työskentelee Virtuaalinen Satamalogistiikan Turvapuisto -hankkeen ohjelmistosuunnittelijana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.