Tutkimuksella tärkeää tietoa öljyntorjunta-altaalta
05.12.2022Rajavartiolaitoksella oli tarve tutkia vesijäähdytteisten alusten kykyä toimia öljyvahingon aiheuttaman öljylautan keskellä. Tutkimustietoa voi hyödyntää myös pelastuslaitosten aluksiin.
Xamkin öljyntorjunnan tutkimus- ja testausympäristö mahdollistaa monentyyppisiä tutkimuksia öljyvahinkoihin liittyen. Rajavartioston kanssa käytiin neuvotteluja jo syksyllä 2021 tarpeesta selvittää vesijäähdytteisen aluksen mahdollisuutta toimia öljyvahinkoalueella.
Kyseistä testiä varten rakennettiin erityinen testikoneikko, jonka keskiössä toimi lämmönvaihdin, joka oli irrotettavissa tarkastelua varten. Kesällä 2022 sovittiin tutkimuspäiväksi 7.9.2022. testipäivän aikana todettiin tarvetta jatkaa tutkimuksia, joten lisäpäiväksi sovittiin 3.10.2022.
Tutkimuksen valmistelua
Ensimmäiseen tutkimukseen valmistauduttiin huolella suunnittelemalla testiolosuhteita kahdessa kokouksessa. Tutkimukset päätettiin aloittaa kahdella öljylaadulla, meridieselöljyllä (MDO) ja hydrauliöljy 68:lla. Öljyt eroavat viskositeetiltään huomattavasti, jolloin saadaan laajempaa tutkimustietoa jäähdytysjärjestelmän kyvystä jäähdyttää moottoria öljylautassa kuljettaessa. Toisen päivän tutkimusöljynä käytettiin raakaöljyä.
Testin kulkua
Kun pääsimme jyvälle testikoneikon toiminnasta, testaukset saatiin mallikkaasti suoritettua ja halutut testitulokset saatiin selville. Ensimmäisenä testipäivänä selvitettiin toimintaa hydrauliikkaöljyisessä vedessä ja toisena päivänä raakaöljyisessä vedessä.
Testitulokset yllättivät kieltämättä positiivisesti, ja Xamkin fasiliteetit toimivat loistavana testausympäristönä tämäntyyppiselle tutkimukselle. Lisäksi henkilökunta oli ammattitaitoista ja avuliasta, minkä vuoksi Rajavartiolaitos on ehdottomasti halukas tekemään yhteistyötä vastaisuudessakin.
Ensimmäisen testipäivän tuloksia
Kello | Lämpötila | Lämpötilamuutos | Huomiot | |
13.00 | Meno
Paluu |
40 oC
20 oC |
20 oC | Ajettu puhdasta vettä järjestelmään ja simuloitu samalla virtausta. |
13.15 | Meno
Paluu |
40 oC
25 oC |
15 oC | Nostettu imuletku lähemmäs pintaa ja pienennetty testausaluetta. |
13.20 | Meno
Paluu |
40 oC
30 oC |
10 oC | Nostettu imuletku pintaan imemään öljyä. |
13.30 | Meno
Paluu |
40 oC
34 oC |
6 oC | Alettu huuhtelemaan järjestelmää puhtaalla vedellä. |
13.45 | Meno
Paluu |
40 oC
20 oC |
20 oC | Lämpötilat normalisoituneet ja testaus päätetty. |
Toisen testipäivän tuloksia
Kello | Lämpötila | Lämpötilamuutos | Huomiot | |
11.25 | Meno
Paluu |
39 oC
15 oC |
14 oC | Ajettu puhdasta vettä järjestelmään. |
11.35 | Meno
Paluu |
39 oC
14 oC |
15 oC | 20 min kohdalla simuloitu virtausta jaaaltoja. |
11.45 | Meno
Paluu |
39 oC
14 oC |
15 oC | Nostettu imuletkua lähemmäs pintaa. |
11.55 | Meno
Paluu |
39 oC
15 oC |
14 oC | Nostettu imuletkua lähemmäs pintaa. |
12.05 | Meno Paluu | 39 oC
15 oC |
14 oC | 40 minuutin kohdalla kokeiltu ajaa lähes puhdasta raakaöljyä järjestelmään, jolloin pumppu ei jaksanut enää pyöriä. |
12.10 | Meno
Paluu |
39 oC
15 oC |
14 oC | Huuhdeltu järjestelmä noin 5 minuuttia puhtaalla vedellä ennen testin päättämistä. |
Tutkimuksen johtopäätöksiä
– Jäähdytysjärjestelmä pystyi pitämään moottorin lämpötilan sallituissa rajoissa ajettaessa öljyisessä vedessä
– Huomioitavaa on vedenoton esisuodattimen aktiivinen tarkkailu.
– Öljylauttaan ei tule mennä kovalla vauhdilla ja moottorin ja pakojärjestelmän tulee antaa jäähtyä ennen onnettomuuspaikalle siirtymistä.
– Tilanteen jälkeen tulee varmistaa lauhdutinjärjestelmän puhdistaminen ja vesipumpun kunto, että öljy ei ole vahingoittanut pumppua.