Kuva: Digiportaat-hanke.

Opiskelijat kehittivät yritysten verkkokauppoja

18.11.2024

Verkkokaupan käyttäjäkokemuksen parantaminen on lukemattomien pienten yksityiskohtien hiomista ja testausta. Ostaminen pitää tehdä mahdollisimman helpoksi. Digiportaat-hanke kytki digimarkkinoinnin yamk-opiskelijat analysoimaan hankkeeseen osallistuvien verkkokauppojen toiminnallisuutta ja löydettävyyttä.

Hankkeiden ja opetuksen yhteistyön onnistuminen on paljon kiinni mätsäämisestä. Kun osapuolten tarve ja ajoitus sopivat yhteen, niin onnistumisen edellytykset on olemassa. Yhteisiä tarpeita huomataankin usein epävirallisissa juttutuokioissa!

Digiportaat-hanke ja liiketalouden digimarkkinoijien koulutus tunnistivat yhteistä tahtoa alueen verkkokauppojen kehittämisessä. Yksi Digiportaat-hankkeen palveluja on Verkkokauppa kasvuun Suomen huippujen johdolla -valmennuspolku.

Mukana olleille yrittäjille ehdotettiin mahdollisuutta saada digimarkkinoinnin opiskelijoilta näkemyksiä oman verkkokaupan toiminnallisuudesta ja löydettävyydestä. Yrittäjät saivat etukäteen kuvauksen oppimistehtävän tavoitteista, aikataulusta ja tulosten käsittelystä. Yhteensä viisi verkkokauppaa tarttuikin tilaisuuteen.

Digimarkkinoinnin opiskelijat tarkastelivat ja analysoivat verkkokauppojen sivuja osana opintojaksoaan. Työkaluina olivat noin 40 kohdan kysymyspatteristo, avainsanatutkimukset ja muut digityökalut.

Verkkokaupoista tutkittiin esimerkiksi löydettävyyttä hakutuloksissa, metakuvauksen houkuttelevuutta, sivujen responsiivisuutta, valikoiman hahmottamista, kategorioiden selkeyttä, luotettavuutta viestiviä trustmarkeja, kuvien ja tekstien laatua ja kaupan äänensävyä, hintatietoja, ristiinmyyntiä, upsellingiä, lisäarvoa tuottavaa materiaalia, asiakasarviointeja, asiakaspalvelua, ostoskorin toimintaa, toimitusehtoja, tilaamisprosessin selkeyttä, palautuskäytäntöjä ja maksuvaihtoehtoja.

Analyysin tulokset kukin verkkokauppias sai kirjallisena raporttina ja tiivistettynä videoesityksenä. Opiskelijat nostivat verkkokaupalle esille myös 3–5 tärkeintä kehittämisehdotusta. Ehdotuksissa pyrittiin tarkkuuteen ja perusteluihin, esimerkiksi:

”Jos kyseessä on tuote, josta on olemassa useampia värivaihtoehtoja, on tuoteteksti kuitenkin täysin identtinen, mikä on erittäin huono asia hakukoneen (Google) kannalta. Nuo sivut Google näkee ‘duplikaatteina’, jolloin niiden laatupisteet ovat heikot.”

”Lisäksi suosittelemme harkitsemaan sivustolle chatin tai chatbotin käyttöönottoa, joka tarjoaa asiakkaalle vastauksia yleisimpiin kysymyksiin heti. Asiakkaalle kannattaa kuitenkin antaa jokin palvelulupaus siitä, kuinka nopeasti hän voi odottaa kysymykseensä vastausta.”

”Hakukonenäkyvyyden kannalta kannattaa kiinnittää huomiota myös sivujen url-rakenteeseen. Ylimääräiset merkit tulisi saada urleista pois, jotta ne olisivat sekä hakukoneelle sopivampia että käyttäjäystävällisempiä.”

Tuloksina verkkokaupat saivat runsaasti konkreettisia kehittämisehdotuksia ja ideoita käyttäjän näkökulmasta. Digimarkkinoinnin opiskelijat puolestaan kasvattivat omaa käytännön osaamistaan ja saivat arvokasta kokemusta. Hyvin suunniteltu yhteistyö oli tuloksellista ja hyödytti sekä alueen yrityksiä että ammattikorkeakoulua.

Digiportaat-hankkeessa on mukana satoja eteläsavolaisia yrityksiä. Osa yrityksistä osallistuu kaikille avoimiin ja maksuttomiin digi-infoihin ja hyödyntää avointa verkkomateriaalia, kuten oppaita, webinaaritallenteita ja blogeja. Vuosien 2018–2024 aikana yli 400 yritystä on osallistunut maksullisiin koulutuksiin, ja lähes sata yritystä on ollut mukana sparrausasiakkaina. Verkkokaupan kasvupoluissa on ollut mukana yli 20 verkkokauppaa.

Tämä laaja pk-yritysten verkosto tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia löytää yhteistyökumppaneita myös ammattikorkeakoulun opintojaksoihin. Koulutuksen ja työelämän tiivis yhteistyö auttaa pk-yrityksiä kehittymään digitaalisessa ympäristössä.

Digiportaat – asiakaslähtöisempää digitaalista liiketoimintaa on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n, Savonlinnan Hankekehitys Oy:n ja ProAgria Etelä-Savo ry:n yhteinen ryhmähanke. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja tuen on myöntänyt Etelä-Savon ELY-keskus. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023 –31.8.2025.

Kirjoittaneet Anna Ollanketo ja Heli Kesämaa

Ollanketo työskentelee Digiportaat-hankkeen projektipäällikkönä ja Kesämaa yliopettajana liiketalouden yksikössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.