Hei, me suunnitellaan!
18.03.2024– Niin se aika rientää. Tervetuloa taas tänne uuden opetussuunnitelman starttiseminaariin. Tarkoituksena on paaluttaa suuntaviivat ja työstää suunnitelmat valmiiksi ennen lukukauden loppua. Uudenkarheat suunnitelmat otamme käyttöön sitten heti lomien jälkeen.
– Ja samma på English?
– Kyllä.
– Minulla olisi yksi kysymys.
– Ole hyvä, Pen.
– Tarjoiluvaunussa on vielä edellisen opsun päätösseminaarista jääneitä juustopasteijoita. Ne näyttävät syömäkelpoisilta. Sopiiko, että minä…
– Ole hyvä vaan.
– Onko muita kysymyksiä? Jahas. Anskulla on käsi perinteiseen tapaan pystyssä. Ole hyvä.
– Minä luin jostain, että kehittämisen pitäisi perustua kokemuksiin, joita kerätään edellisen suunnitelman toteutusten palautteista.
– Juurikin niin.
– Edellisestä opsusta ehdittiin käynnistää vasta kolme opintojaksoa. Eli, emmekö me ole liikkeellä liian aikaisin, kun ei ole kerennyt kokemuksia pahemmin kertyä?
– Tuo on kyllä nyt sori vaan vähän jo vanhakantaista ajattelua. Oletteko te kuulleet tiedon puolittumisesta.
– Joo, huomattu on. Kun minä pidin vanhanaikaisen tentin, puolet sai hylsyn.
– Nämä juustopasteijat ovat nyt paremman makuisia, kun ne ovat saaneet muutaman viikon seisoa lämpimässä.
– Sinä mussuta nyt niitä pasteijoita vaan, äläkä puutu tähän.
– Rauha! Jokaisen panos on tärkeä.
– Karu totuus on se, että kun edellinen opsu julkaistiin, 78 % sen sisällöstä oli ehtinyt vanhentua. Oppimiskäsityskin oli tervattujen suksien aikakaudelta. Nyt parasta ennen päivä on mennyt ohi koko suunnitelmasta. Siksi me olemme täällä taas.
– Onko meille tulossa taas joku vetävä teema niin kuin viimeksi oli?
– Kyllä, ja nimenomaan siitä meidän on tarkoitus päättää tässä starttiseminaarissa.
– Jos saa sanoa, se viimekertainen oli kyllä ihan pöljä. Etenkin kun se pelillistäminen lähti täysin käsistä. Hävettää vieläkin.
– Äläpäs nyt. Pelillistäminen on ollut jo yli kymmenen vuotta kuuminta hottia maailmalla.
– Poltettiin näppimme siinä, ja huolella.
– Olen edelleen sitä mieltä, että mölkky on hieno peli, samoin korona ja kyykkä. En ymmärrä, miksi ne eivät kelvanneet opiskelijoille.
– Opiskelijat olivat täysin pihalla.
– Se oli vaikuttava näky.
– Täytyy myöntää, että meidän olisi pitänyt perehtyä ensin itse siihen, mistä opetuksen pelillistämisessä on kysymys.
– Saako ottaa toisen juustopasteijan?
– Pysytään asiassa. Meidän on kehitettävä vetävä teema, joka toimii ikään kuin sateenvarjona kaikelle.
– Käärijä on hyvä. Ehdotan, että opettajat pukeutuvat tunneille vihreisiin boleroasuihin ja liikehtivät kuin Käärijä.
– Opiskeltava aines uppoaisi paremmin, jos opettajat räppäisivät tunneilla. Roisii riimii, diippii tiimii.
– Mitä tuo muka tarkoittaa?
– Ei mitään, mutta rimmaa hyvin.
– Meidän on otettava rohkea etunoja tulevaisuuteen.
– Joku avaruusteema?
– Tuli tästä juustopasteijasta mieleen sellainen idea, että mitäs jos tehdäänkin uudesta opetussuunnitelmasta juustoisa.
– Heh, nyt Pen hiljaa.
– Ei kun ihan oikeasti. Juusto vain paranee vanhetessaan. Tehdään sellainen opetussuunnitelma, että sekin vain paranee vanhetessaan. Silloin sitä ei tarvitse uusia niin usein.
– Tuossa on kyllä järkeä.
– Onko muita ideoita?
– Juusto on hyvä.
– Minä kyllä kiinnostuin siitä avaruusteemasta.
– Minä ehdotan kompromissia. Otetaan juusto, mutta opettajat voivat jatkaa edelleen Alien-hahmoina.
(Oveen koputetaan.)
– Täällä alkaa tasalta toinen tilaisuus. Eiköhän me mennä juusto edellä kohti seuraavaa katastrofia.
– Kas, sieltähän tulee tuttua väkeä. Minkäs tiimoilta te olette tilan varanneet?
– Me aletaan suunnitella uutta opetussuunnitelmaa, joka tulee voimaan heti sen teidän suunnitelmanne jälkeen.