Mikkeli Air Show 2024 oli yleisömenestys
18.11.2024Mikkeli osaa ilmailutapahtumien järjestämisen. Sen on voinut nähdä sekä vuoden 2023 Mikkelin ilmailupäivässä että Mikkeli Air Show 2024 -tapahtumassa. Viimeisimmässä tapahtumassa kävijöitä päivän aikana oli jopa 4 500. Markkinoinnilla ja tiedottamisella on tapahtuman saavutettavuudessa hyvin merkittävä rooli. Xamkin tutkimustyö on näkynyt tapahtumissa vahvasti.
Xamk:n NELI-tutkimusyksikkö (Northern European Logistics Institute) osallistui Mikkeli Air Show 2024 -tapahtumaan edellisvuoden tapaan, mutta vahvasti kasvaneella edustajistolla. Xamkin puolelta ilmailupäivää oli järjestämässä kuusi tutkimusyksikön ammattilaista viime vuoden tapahtuman kahden sijasta.
Xamkin teltalla kävijöitä kiinnosti erityisesti NELI:n uunituore hankinta DJI FLyCart 30-rahtidrone. Asia ei tullut yllätyksenä, sillä Mikkeli Air Show 2024 tiettävästi oli ensimmäinen ilmailupäivä Suomessa, missä kyseinen DJI:n järeä ammattilaite oli esillä. Roottoreidensa kärkiväliltään yli kolmemetrinen ilma-alus kiinnosti niin lapsia kuin kaikkein vanhimpiakin vierailijoita. ”Isi, kato miten iso!”, oli päivän aikana usein kuultu lausahdus.
Drone herätti ensinäkijöissä kysymyksiä ja mielikuvia laidasta laitaan. Luonnollisestikin FlyCartin kantokyky- ja toimintamatka, sekä mahdollinen sotilaskäyttö kiinnostivat suurinta osaa tutustujia. Erikoisimpina lähestymisinä laitteen osalta olivat nuoren ulkomaalaistaustaisen naisen kysymys saada kosketella dronen roottoreita, sekä erään suomalaisherrasmiehen ehkä huolestuttavakin kysymys monsteridronen nostokyvyn mahdollisesta käyttämisestä itsenä kaulasta köydellä nostamiseen.
Lisäksi Xamkin lentosimulaattorit olivat aurinkoisesta ja kuumastakin loppukesän kesäsäästä huolimatta erityisesti lasten, mutta myös aikuisten suosiossa. Esillä oli myös Xamk:n kartoituslentokäytössä edelleen vahvasti mukana oleva DJI Matrice 300, joka näytti edellisvuodesta poiketen jopa hyvin pieneltä uuden FlyCart:n rinnalla.
Mikkeli Air Show 2024 -päivässä nähtiin kovasta puuskaisesta tuulesta huolimatta lukuisia taitolentoesityksiä, Hornet-ylilento sekä Helsingin sähkölentoyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone Xamkin projektipäällikkö Timo Kasurisen paikalle lentämänä ja esittelemänä.
Mikkeli onnistuu pitkästä ilmailutapahtumatauosta huolimatta erinomaisesti
Etelä-Savo ja Kymenlaakso ovat pieneneviä maakuntia. Tämän vuoksi myös yksittäisellä ilmailutapahtumalla on vahvaa merkitystä. Xamk:n NELI-tutkimusyksikön vetämä ilmailualan TKI-tutkimustyö edistää lentokenttäverkoston kasvua.
Mikkelin osalta vuosien 2023 ja 2024 ilmailutapahtumien suosio on eräällä tavalla arvoitus. Jopa suuri sellainen. Vaikka Mikkelissä järjestettiin ilmailutapahtumia erittäinkin aktiivisesti 1980- ja 1990-luvuilla, ei niitä sen jälkeen ole ollut. Havainnollistavaa ehkä onkin se, että edellisissä ilmailupäivissä nähtiin Saab Draken -hävittäjälentokoneita. Viimeinenkin Draken jätti Suomen ilmatilan 1995.
Yhtenä syynä Mikkelin ilmailupäivien suosioon voi yhtäältä olla onnistunut tiedotus, toisaalta yleinen tarve yhteisöllisille tapahtumille. Kaikkea edellä mainitut seikat eivät kuitenkaan selitä, sillä vastaavan tyyppisiä ilmailupäiviä on järjestetty säännöllisesti myös muilla paikkakunnilla. Mutta ei läheskään vastaavalla menestyksellä.
Mikkelin ilmailupäivän vetäessä vuonna 2023 noin 3 000 kävijää, päättivät järjestäjät laajentaa tapahtuma-aluetta vuodelle 2024. Tähtäin osui jälleen oikeaan, sillä Mikkeli Air Show 2024 veti kasvaneenkin alueen tupaten täyteen. Nykyresursseilla huippu onkin nyt ainakin lähes saavutettu. Kasvunvaraa voi vielä hieman olla, mutta se vaatisi edelleen entistä suuremman työn ja monen tekijän yhteensovittamisen onnistumisen. Pääjärjestäjänä Mikkelin ilmailupäivissä toimii alueen reserviläisjärjestöjen omistama yleishyödyllinen osakeyhtiö Saimaa Drone Oy.
Lentokenttä odottaa NATO-tulevaisuutta ja hyötyy tutkimustyöstä
Vaikka Mikkeli Air Show 2024 edeltävän vuoden tapaan oli yleisösuosioltaan nappisuoritus, ei se luonnollisestikaan yksin takaa ja turvaa vailla säännöllistä reittiliikennettä olevan lentokentän olemassaoloa. Silti varmaa on se, että tapahtumat ovat vaikuttaneet erittäin positiivisesti lentokentän imagoon. Tärkeämpänä tekijänä kentän vahvalle tulevaisuuskuvalle onkin esimerkiksi Pohjois-Atlantin liitto NATO:n alaesikunnan mahdollinen sijoittuminen Mikkeliin. Lisäksi tietenkin oleellista on se, kuinka paljon käyttöä alaesikunnalla lentokentälle olisi.
NATO:n tulemisesta riippumatta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk on vahvasti mukana Mikkelin ja itäisen Suomen lentokenttien elinvoimaisuuden ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Xamk:n NELI-tutkimusyksikkö pystyttää Mikkelin lentoasemalle toisen ADS-B -pohjaisen ilmailun paikkatietojärjestelmäyksikön tutkimuskäyttöön loppuvuoden 2024 aikana. Ensimmäinen järjestelmä asennettiin Helsinki-East Aerodromelle Pyhtäälle kesällä 2024, ja järjestelmätestaukset on aloitettu. ADS-B -paikkatietoärjestelmällä on merkittävää vaikutusta ilmailun turvallisuuteen erityisesti tulevaisuudessa miehitettyjen ja miehittämättömien ilma-alusten toimintojen yhteensovittamisessa.
Lisäksi Xamkin Mikkelin kampuksella sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopinnoissa on mahdollista suorittaa osana opintoja liikennelentäjän lentolupakirjaan tähtääviä APTL-opintoja. Itse lentokoulutuksen järjestää Xamk:n yhteistyöyritys tamperelainen Lentokoulu Pirkanmaa Oy. Ilmailuopinnoista on mahdollista hyväksyä 45 opintopistettä. Ilmailukoulutus on opiskelijalle maksullista.
Lisätietoja: https://mikkeliairshow.fi/
Sähköisen ja digitaalisen ilmailun yritysklusteri -hanke tutkii ja edistää uusien skaalautuvien teknologioiden käyttöä ilmailun eri osa-alueilla. Lisäksi hanke vie eteenpäin innovaatiotoimintaa Suomen uusimmalla yleisilmailulentokentällä Helsinki-East Aerodromella Pyhtäällä, sekä vahvistaa kentän energiatehokkuutta.
Hanke on Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoittama ja rahoittavana viranomaisena toimii Uudenmaan liitto. Hanketta toteuttavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk ja Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy.