Marketon mukaan huikeat 93 prosenttia business-to-business-ostopäätöksistä alkaa nettihaulla.

Oikea data auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakasta paremmin

05.05.2017

Atea Oy:n inbound-ratkaisu on avainasemassa palvelutuotannon kehittämisessä DIMA-hankkeessa.

Asiakkaat odottavat yrityksiltä nykyisin merkityksellistä ja personoitua sisältöä ja yhteydenpitoa. Yritysten on ymmärrettävä asiakkaita ja heidän muuttunutta ostokäyttäytymistään entistä paremmin. Yritysten tavoitteena on ymmärtää, miten asiakas toimii ostoprosessin eri vaiheissa ja missä kanavissa he liikkuvat.

Marketon mukaan huikeat 93 prosenttia business-to-business-ostopäätöksistä alkaa nettihaulla. Digitaalisuuden ollessa arkipäivää asiakas on saattanut edetä ostoprosessissaan varsin pitkälle olematta edes yhteydessä tuotetta tai palvelua tarjoaviin yrityksiin.

Yritysten myynti- ja markkinointihenkilöt tarvitsevat siis dataa, jonka avulla he voivat kohdentaa myynti- ja markkinointitoimia ja parantaa asiakaskokemusta. Dataa on saatavilla runsaastikin, kyse on pikemminkin asiakasdatan haltuunotossa ja jalostamisesta myynnin ja markkinoinnin käyttöön.

Markkinointijohtajille yrityksen suurin IT-budjetti

Kansainvälinen ICT-alan tutkimus- ja konsultointiyritys Gartner suositteli raportissaan, että markkinointijohtajille tulisi olla talon isoin IT-budjetti vuonna 2017. Ilman toimivaa IT-infrastruktuuria ja kerätyn datan hallinta- ja jalostusratkaisua yritys on tietämätön asiakkaiden käyttäytymisestä. Tämä sisältää asiakkaan kiinnostuksen herättämisen yrityksen ratkaisuja kohtaan, asiakkaan kiinnostuksen säilyttämisen personoidun ja merkityksellisen markkinointimateriaalin avulla sekä ”liidin” oikea-aikaisen luovuttamisen myyntihenkilöstölle.

Pohjoismaiden ja Baltian johtaja IT-infrastruktuuritoimittaja Atea Oy on kehittänyt hyvin ainutlaatuisen ratkaisun, jossa IT:n ja teknologian avulla mahdollistetaan onnistunut digitaalinen asiakasmatka. Asiakasdataa hyödynnetään tuottavat asiakaskohtaamiset ja parannetaan asiakaskokemusta.

Atea on mukana Xamkin hallinnoimassa DIMA – Digitaalisen inbound –markkinointiosaamisen pilotointihankkeessa, jossa yrityksen kehittämä inbound-ratkaisu on käytössä ”laboratoriona” palvelutuotannon toimintamallin kehittämisessä.

DIMA-hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä Savonlinnan alueen yritysten digitaalista business-to-business markkinointiosaamista ja liiketoiminnan kasvua. Tavoitteena on kehittää alueen yritysten valmiuksia hyödyntää alueelle vahvistettavaa inbound-markkinointiosaamista. Inbound-markkinointi on digitaalisen markkinoinnin toimintamalli, jossa yritys luo ja jakaa asiakkaalle merkityksellistä sisältöä, jotta saa asiakkaan kiinnostumaan ja aloittamaan vuoropuhelun yrityksen kanssa.

Kirjoittanut Pia Jääskeläinen

Kirjoittaja on DIMA-hankkeen projektipäällikkö ja digitaalisen markkinoinnin lehtori.