ALT teksti Työpiste valmiina viikonlopun tiukkaan koodaamiseen. Kuva: Tanja Salenius

Game Jam -tapahtuma muuntui virtuaalimaailmaan

07.12.2020

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksella TiTe Game Jam -tapahtumassa opiskelijat kerääntyvät normaalisti kampukselle ja osallistuvat pelikehitystapahtumaan. Tällä kertaa oli toisin.

Game Jam on yleensä noin 48 tuntia kestävä tapahtuma, jonka aikana osallistujat pienissä tiimeissä suunnittelevat ja toteuttavat omia peli-ideoitaan. Game Jamien tavoitteena on innostaa osallistujia kokeilemaan villejä ideoita sekä omia rajojaan pelien kehittäjinä. Päämääränä on saada 48 tunnin aikana valmiiksi prototyyppi pelistä, joka esitellään tapahtuman päättyessä. Mahdollinen tuomaristo voi myös palkita parhaimmat tuotokset.

Yleisesti Game Jam -tapahtuman ytimeen kuuluu tiiviisti yhteisöllisyys, vertaisoppiminen ja yhdessä tekeminen. Opiskelijoille jamit tarjoavat myös arvokasta kokemusta pelikehityksestä ja tiimityöstä. Lisäksi projektit sekä osallistuminen voivat toimia myös referenssinä työnhaussa. Tänä vuonna kaikki oli kuitenkin toisin.

Myös jamit muuttuvat

Marraskuun puolessa välissä perjantai iltapäivänä Xamkin Kotkan kampuksella ei näy merkkejä käynnistyvästä tapahtumasta. TiTe Game Jam -tapahtuman tuotantotiimi kuitenkin hioo paraikaa verkossa viimeisiä järjestelyjä.

Kellon lähestyttyä kuutta Discord-serverillä alkaa tapahtua. Osallistuja toisensa jälkeen hyppää linjoille liittyäkseen TiTe Game Jam -tapahtumaan. Luvassa on yhdestoista Kotkan kampuksen peliohjelmoinnin opiskelijoiden järjestämä Game Jam tapahtuma.

Tapahtuma periytyy vanhemmilta nuoremmille, eli koulutusohjelman seniorit ovat yleensä vastuussa järjestelyistä. Vuosittain alempien vuosikurssien opiskelijoita haetaan mukaan järjestelytiimin, jotta tapahtuman jatko saadaan varmistettua myös tulevaisuudessa. Usein tapahtuma kerää mukaan myös koulutusohjelman alumneja.

Tapahtuma kytkeytyy myös osaksi pelialan yhteisön IGDA Kotka -hubin toimintaa. Tänä vuonna Xamk Game Studios -hanke oli mukana tukemassa tapahtuman järjestäjätiimiä. Tapahtuman kutsu välitettiin myös Mikkeliin IT-puolen opiskelijoille, Kouvolaan Game Design -koulutusohjelman opiskelijoille ja KSAO:n pelialan opiskelijoille. Osallistujat koostuivat kuitenkin vielä pääosin Kotkan peliohjelmoinnin opiskelijoista, mutta jatkossa tapahtumaa toivotaan entistä enemmän opiskelijoita myös muista koulutusohjelmista.

Tällä kertaa Jameissa työskenneltiin pienissä tiimeissä. Myös lemmikit pääsivät tiiviiksi osaksi tapahtumaa. Kuva: Riku Heino

Tapahtuman järjestäjät havaitsivat myös, että vasta aloittaneiden opiskelijoiden osallistuminen jäi virtuaalijameilla hyvin vähäiseksi. Fuksit olivatkin kertoneet, että virtuaalitapahtumaan osallistuminen arveluttaa, kun omien taitojen riittävyys epäilyttää.

Xamk Game Studios pääsi antamaan teeman opiskelijoiden järjestämään Game Jam -tapahtumaan. Tapahtuman käynnistyessä järjestäjätiimi kävi ensin läpi käytännön järjestelyitä ja toimintaohjeita. Tämän jälkeen tunnelma alkoi tiivistyä. Osallistujilla ei ollut vielä aavistustakaan, mikä teema tulee ohjaamaan heidän työskentelyään viikonlopun aikana. ESCAPE. Paeta, karata, selvitä, välttyä, keskeyttää ohjelma, esc-näppäin…

Kuvakaappauksia Game Jam-tuotoksista. Samuli Nukala, Toni Hannula & Heikki Raussi sekä Tarita Karhulahti & Riku Heino

Sanat rullaavat osallistujien päässä ja pian alkaakin syntyä jo ideoita siitä, mistä omassa pelissä voisi olla kysymys. Live Game Jameilla opiskelijat työskentelevät usein 2–5 henkilön tiimeissä, mutta nyt kun tapahtuman kimppuun lähdettiin etänä, moni päätyi työskentelemään yksin tai parin kanssa. Jotta yhteisöllisyys ei täysin unohtuisi, tapahtuman Discord-kanavalta löytyi aina keskusteluseuraa ja järjestäjät olivat valmiina apuun, mikäli osallistujan inspiraatio oli vaarassa kadota. Yhteistyössä järjestäjätiimin ja Xamk Game Studiosin kanssa tapahtumaan saatiin järjestymään myös pizzatarjoilu osallistujille. Osallistujat pääsivät noutamaan toiveidensa mukaisen pizzan Kotipizzasta siivittämään työskentelyä.

Arvokkaita oppeja tulevaisuuteen

Game Jam -tapahtuman kannalta asiansa osaava ja motivoitunut järjestäjätiimi on avain onnistumiseen. Innokkaat osallistujat ja huikeat peliprojektit tekevät tapahtumasta vielä hienomman.

Tänä syksynä jouduimme valitsemaan virtuaaliseen tapahtumamuodon, mutta se voidaan todeta myös erittäin onnistuneeksi. Toivottavasti ensi keväänä pääsemme järjestämään kahdettatoista tapahtumaa livenä.

Ennen seuraavia peliohjelmoinnin opiskelijoiden järjestämää TiTe Game Jam tapahtumaa on kuitenkin edessä yksi vuoden kohokohdista. Tammikuu starttaa Finnish Game Jam 2021 -tapahtumalla, joka on osa Global Game Jam -tapahtumaa, jossa pelikehittäjät ympäri maailmaa kerääntyvät viikonlopun ajaksi työskentelemään uusien peli-ideoiden äärellä. Myös FGJ21 ja GGJ järjestetään tammikuussa virtuaalisesti, joten nyt ensimmäisiä onnistuneita kokemuksia virtuaali jameista päästään hyödyntämään tapahtuman järjestelyissä.

Xamk Game Studios toimii opiskelijoiden tukena peliprojektien edistämisessä. Opiskelijoiden saataville tuodaan pelialan mentoreida sekä sparrausta projektien edistämiseen. Tavoitteena luoda edellytykset ja tukea projektien julkaisuun. Tavoitteellisten tiimien tukena tulee toimimaan myös Baltic Explorers -hanke.

Xamk Game Studios on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hanke, jota rahoittavat Kymenlaakson ja Etelä-Savon liitot Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoituksella. Hanke toteutetaan 1.4.2020 –31.12.2022.

Kirjoittanut Maarit Vahvanen

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.