Teknologian keinoin voi myös esitellä paikkoja, joihin ei ole muuten matkailijalla pääsyä kuten salainen bunkkeri tai suojeltu aarniometsä. Kuva: Unsplash

Matkailu, Pokémon Go ja Kymenlaakso

29.03.2020

Monelle meistä VR tuo ensimmäisenä mieleen Valtionrautatiet. Nykyään kirjainyhdistelmällä viitataan usein myös termiin Virtual Reality eli virtuaalinen todellisuus. Miksi aiheesta kannattaa kiinnostua erityisesti matkailualalla? Voiko virtuaalisuus tuoda lisäarvoa sinun liiketoimintaasi?

Erilaiset virtuaalisuutta hyödyntävät teknologiat avaavat uusia mahdollisuuksia. Näitä teknologioita hyödynnetään jo esimerkiksi teollisuuden kokoonpanossa ja kunnossapidossa sekä rakennusten suunnittelussa ja itse rakennustöissä.

Myös matkailussa teknologioiden käyttö kasvaa koko ajan. Käsi ylös: kuinka moni on pelannut Pokémon Go:ta? Se on mainio esimerkki lisätyn todellisuuden ja digitaalisuuden hyödyntämisestä, jossa sovellus puhelimessa saa aikaan aitoa liikettä.

Mitä hyötyjä virtuaalisuus voi tarjota matkailuyrityksille, ja miksi siihen kannattaa panostaa? Tässä viisi vinkkiä.

1. Auta matkailijaa viihtymään pidempään

Mitä enemmän koettavaa ja tehtävää kohteessa on, sitä pidempään matkailija viihtyy. Myös elämyksen personointi on entistä tärkeämpää: voiko matkailija valita esimerkiksi mobiiliopastukseensa teemat, joista on kiinnostunut ja tyylin, millaisena opastuksen haluaa? Tai voiko kohteeseen tuoda pelillisyyttä, joka auttaa ohjaamaan matkailijaa uusien asioiden äärelle?

2. Tarjoa mahdollisuus tutustua ja ihastua ennakkoon

Matkailualalla ehkä eniten virtuaalisuutta hyödynnetään juuri elämysten ja kohteiden ennakkomarkkinoinnissa. Matkaa suunnittelevalle tarjotaan mahdollisuus tutustua ja testata kohdetta ennakkoon ja varmistua siitä, että tämä paikka on juuri se oikea. Virtuaalisuuden avulla matkailijaa autetaan myös löytämään uusia aktiviteetteja ja suunnittelemaan omaa vierailuaan.

3. Tee asioista yksinkertaisia

Uudet teknologiat ovat loistavia välineitä monimutkaisten asioiden yksinkertaistamiseen – mitä helpompaa, sitä miellyttävämpää matkailijalle. ”Parhaat sovellutukset yhdistävät tarkoituksenmukaisuutta elämyksellisyyteen. Niiden käyttöön ei tarvita välttämättä muuta kuin puhelin. Esimerkkinä Ikean VR-sovellus, jossa voi asetella huonekaluja kotiin ennen niiden ostamista eikä tarvitse huomata, että ostettu sohva peittääkin puolet terassin ovesta”, kertoo yli 15 vuotta AV-tuotantoja luonut Kimmo Yläkäs Mediatehdas Dakarista.

Hyviä esimerkkejä ovat myös lisättyä todellisuutta hyödyntävät navigaatioratkaisut ja reitit sekä käyttöohjeet, jotka avautuvat vaikka tuotteen kyljessä olevasta QR-koodista.

4. Näytä jotain, mitä ei oikeasti ole tai johon on mahdotonta päästä

Virtuaaliteknologiaa käytetään historiallisissa rekonstruktioissa, joiden avulla matkailija pääsee näkemään rakennuksia, ihmisiä tai vaikka luonnonmuodostelmia, joita ei enää ole olemassa. Oiva esimerkki tästä on Harha Invisible, joka loihtii esiin Hangon historiallisia rakennuksia ja asukkaita tarinoineen.

Teknologia tuo kauniin lumikerroksen vesisateiseen talveen tai revontulet pilviselle taivaalle. Metsäretkellä näkee AR-tekniikan avulla karhun ja suden takuuvarmasti. Teknologian keinoin voi myös esitellä paikkoja, joihin ei ole muuten matkailijalla pääsyä kuten salainen bunkkeri tai suojeltu aarniometsä.

5. Anna jotain jaettavaa

Teknologia antaa keinot kertoa tarinoita uusin tavoin, mutta itse tarina ja sisältö ovat ytimessä. Hyvä sisältö myös houkuttelee jakamaan tietoa eteenpäin omissa verkostoissa. Tärkeää on siis määritellä, mitä haluaa kertoa. Uudenlaisten ratkaisujen hyödyntäminen auttaa myös yritystä erottumaan ja herättämään kiinnostusta.

Nyt kiinnostaa, mistä aloitetaan?

Kuten kaikki liiketoiminnan kehittäminen, myös virtuaaliratkaisujen suunnittelu lähtee liikkeelle tavoitteista ja tarkoituksesta. ”Paras tapa hyödyntää digitaalisuutta ja uusia tekniikoita on kirkastaa oman tekemisen pääpointti tai kärki. Sen pohjalta voi lähteä sen miettimään, mikä olisi soveliain tapa saada se uudella tavalla näkyväksi”, kuvaa Kimmo Yläkäs.

Kymenlaakson matkailu-ja palveluyrityksille suunnattu virtuaalielämyshanke on käynnistynyt Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Mediatehdas Dakarin yhteistyönä. Jos kiinnostuit aiheesta, ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, onko virtuaalisuudesta lisäarvoa sinun yrityksellesi ja asiakkaillesi ja miten asiakaskokemusta voidaan kehittää virtuaalisuuden keinoin.

Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta

Hanke kehittää Kymenlaaksossa sijaitsevien matkailu- ja palveluyritysten toiminnan tueksi digitaalisuuden, erityisesti XR-teknologioiden avulla toteutettuja, tarinallistettuja elämysmoduuleja.

Tavoite on auttaa mukana olevia yrityksiä Kymenlaaksossa täydentämään tarjontaansa ja toisaalta vahvistamaan asiakkaan kulutuskokemusta sekä digitaalisessa ympäristössä että “offline”.

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020 rahoitettu hanke toteutetaan Xamkin ja Mediatehdas Dakarin yhteistyönä Kymenlaakson alueella.

Yhteyshenkilö Xamkilla: Hanna Nieminen, 050 356 0502, hanna.nieminen@xamk.fi

Lyhyt suomi-virtuaali-suomi –sanasto

XR = Extended reality eli laajennettu todellisuus. Kattotermi, jolla tarkoitetaan kaikkea virtuaalisuutta ja oikeaa todellisuutta yhdistävää teknologiaa.

VR = Virtual Reality eli virtuaalitodellisuus. Täysin tietokoneella luotu maailma tai miljöö, jossa voidaan seikkailla yleisimmin virtuaalilasien ja -ohjainten avulla. Tutustu esimerkiksi Virtual Helsinki -toteutukseen, jossa Helsingistä on tehty 3D-mallinnuksen avulla interaktiivinen digitaalinen kaksonen: https://www.virtualhelsinki.fi/

AR = Augmented Reality eli lisätty todellisuus. Nimensä mukaisesti tässä tuodaan virtuaalisia elementtejä todelliseen maailmaan. Monelle tuttu esimerkki on juuri Pokémon Go, jossa tiettyyn maantieteelliseen sijaintiin on sijoitettu lisättyä todellisuutta kuten hahmoja, joita kerätään oman älypuhelimen kameran avulla. Lisättyä todellisuutta hyödynnetään myös ns. markkerien avulla. Markkerina voi toimia esim. QR-koodi, jonka kuvaamalla puhelimeen tai tablettiin avautuu lisätietoa, kuvia, videoita jne.

MR = Mixed Reality eli yhdistetty todellisuus. MR:ssä keinotekoinen virtuaalimaailma ja aito todellisuus kohtaavat. Todelliset ja virtuaaliset elementit kommunikoivat keskenään.

Lähteet:

https://www.cio.com/article/3243032/5-practical-ways-ar-can-be-used-in-business-today.html

https://theappsolutions.com/blog/development/ar-vr-travel-tourism/

https://theappsolutions.com/blog/development/ar-benefits-for-business/

Polkuja laajennettuun todellisuuteen – Virtuaalikoskihankkeen kokemuksia virtuaalituotteen tekemisestä

https://www.imatra.fi/sites/default/files/atoms/files/Liite%205_Virtuaalistamisen%20ohjeistus_Polkuja…..pdf

https://lehti.seamk.fi/alykkaat-ja-energiatehokkaat-jarjestelmat/mita-on-extended-reality-laajennettu-todellisuus/

Kirjoittanut Hanna Nieminen

Kirjoittaja toimii Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta -hankkeen TKI-asiantuntijana ja haluaa auttaa Kymenlaakson matkailuyrityksiä hyödyntämään uutta teknologiaa liiketoiminnassaan.