Maarit Karhu-Teiskonen avasi uuden verkkokaupan ja kivijalan kovan kilpailun alalle. Pulmu-koira on kaupassa kuin kotonaan. Kuva: Heli Aaltonen

Verkkokaupoille haetaan nostetta Etelä-Savossa

14.05.2018

Etelä-Savossa on verkkokauppoja keskimäärin vähemmän kuin muualla Suomessa. Alueen verkkokaupat tarvitsevat tukea kasvuun ja kaupankäynnistä verkossa kiinnostuneet tarvitsevat tietoa ja tukea toiminnan käynnistämiseen.

Xamk on mukana alueellisessa verkkokauppojen kehittämisprojektissa, jossa verkkokauppayrittäjiä valmennetaan ja tuetaan. Lisäksi kootaan aineistoa alueen verkkokaupoista, niiden kehityksestä ja alueen yritysten digitaalisuuden asteesta. Parikymmentä yritystä on tähän mennessä osallistunut valmennukseen.

Uusia kauppoja käyntiin ja vakiintuneita kasvuun

Koirien ja kissojen tarvikeliike Riemukauppa.fi avattiin marraskuussa 2017. Yrittäjä Maarit Karhu-Teiskoselle ala ja sen kova kilpailutilanne oli tuttu entuudestaan. Lemmiköityminen on kuitenkin trendi, joka tarjoaa mahdollisuuksia. Riemukauppa avasi myös kivijalkaliikkeen Mikkeliin.

– Asiakkaat ovat löytäneet sekä verkkokaupan että kivijalan aika odotetusti. Uusia asiakkaita tulee päivittäin. Täytyy vain ylittää ne asiakkaan odotukset, että saa tulemaan uudelleen.”

Verkkokaupassa pitää tehdä toimenpiteitä aktiivisesti, jotta sinne saa liikennettä.

– Valmennus oli jopa shokkihoitoa. Ymmärsin, että pitää itse osata tehdä Facebook-mainoksia ja Google-markkinointia. Ei olisi varmaan murto-osaakaan myyty, ellei osaisi mainontaa tehdä.”

Suosituimmat tuotteet vaihtelevat sesongin mukaan.

– Talvella myytiin koirien vaatteita ja nyt kevättä kohden koulutustarvikkeita. Se on meille se oma juttu, johon satsataan. Teemme paljon yhteistyötä paikallisten koiraseurojen kanssa ja olemme mukana näyttelyissä. Yritämme tuoda esille uusia kiinnostavia tuotteita, joista asiakkaille olisi hyötyä.

Sirpa ja Jukka Hämäläisen Mosaiikkimyymälä.com otti askelen kohti kansainvälistä kauppaa. Mosaiikista innostuneita asiakkaita kohdataan myös varastomyymälässä. Kuva: Heli Aaltonen

Mosaiikkimyymälä.com on tehnyt kauppaa verkossa jo kahdeksan vuoden ajan. Yrittäjät Sirpa ja Jukka Hämäläinen ottivat valmennuksen aikana askelen kohti kansainvälistä kauppaa.

– Valmius tehdä kauppaa eri puolille maailmaa on hyvä. Ruotsiin on saatu kaupankäynti hyvään alkuun, mutta vaatii toki paljon työtä koko ajan. Olemme ulkoistaneet markkinointia jonkin verran. Facebook-mainontaa tehdään ja analytiikasta seurataan kävijämääriä ja tuloksia. Valmennuksesta jäi eväitä erityisesti digipuoleen ja monia asioita on uudistettu.

Verkkokaupan tarjonnan pitää uudistua koko ajan.

– Nyt on uutta esimerkiksi minipuutarha, johon voi mikromosaiikeista tehdä pieniä ruukkuja ja päällystää terassia. Muita hittejä ovat betonipasta ja tarrakynä, jotka välillä myytiin jo loppuun. Kesäksi tulee myös uusia metallipuutarhakalusteita, joiden pinnan voi päällystää mosaiikilla.

Verkkokaupan isot toimijat luovat paineita

Suomen ”Mr Verkkokauppa” Mika Niemi kehottaa erikoistumaan ja toimimaan nopeasti. Kuva: Heli Aaltonen

Mika Niemi on yksi valmennuksen kouluttajista. Hän on monen menestyvän kansainvälisen verkkokaupan taustalla. Niemen mukaan aloittavalle verkkokaupalle tärkeintä on ”kädet savessa” tekemisen meininki.

– Täytyy pistää asioita tapahtumaan ja tekniikka ei saa olla ongelma. Kaupantekeminen ja kauppiashenkisyys. Nälkää ja intoa! Pitää opetella Facebook-markkinointia, hakusanamainontaa ja sisällöntuotantoa. Kovimmat osaajat ovat niitä, joilla on palava halu oppia. Kaikki oppi löytyy verkosta, YouTubesta ja jenkkiblogeista.

Verkkokaupan kilpailun Niemi ennakoi kovenevan.

– Amazon tulee tänä vuonna Ruotsiin ja mahdollisesti Suomeen. Saksassa ja Britanniassa 80 prosenttia verkkokaupasta tehdään näiden alustatoimijoiden kautta. Verkkokauppa tulee jakautumaan alustatoimijoihin ja niche-verkkokauppoihin. Niche-verkkokauppa erikoistuu vahvasti johonkin asiakas- tai tuoteryhmään.

Verkkokauppa osana opintoja

Sanna Koskimäki rakentaa yritykselle verkkokauppaa osana tradenomin opintoja. Kuva: Heli Aaltonen

Ammattikorkeakoulun tehtävä on siirtää hankkeissa kertyvää osaamista opiskelijoille. Sanna Koskimäki opiskelee tradenomiksi Xamkin Mikkelin kampuksella. Hän tekee opintoihin liittyvää syventävää harjoittelua Sisustusstudio Vitriinissä ja rakentaa yritykselle verkkokaupan.

– Tässä saa laajasti uutta osaamista, koska teen verkkokauppaan alusta alkaen kaiken. Tällä hetkellä opinnoissa käydään näitä asioita läpi ja se auttaa paljon. Työ on nopeatempoista, mutta se sopii minulle. Tässä on aika iso vastuu. Toki virheitäkin on tullut, mutta ne on korjattu.

Tradenomille verkkokaupankäynnin ymmärtäminen on keskeistä ja valmennukseen osallistuminen on lisäetu.

– Tosi tärkeä aihe, koska nykyään kauppaa tehdään verkossa. Verkkokauppa tulee varmaan olemaan jossain roolissa omalla urallani.

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Hanketoimijat Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Kesto: 1.1.2017 – 31.12.2018

Kasvuohjelma Etelä-Savon alueen verkkokaupoille

Tavoite: 32 verkkokaupan kasvun vauhdittaminen

Toteutus: Neljä valmennusohjelmaa

Rahoitus: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Euroopan sosiaalirahastosta

Kirjoittanut Heli Aaltonen

Kirjoittaja työskentelee yliopettajana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa ja on mukana POLKU  kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa.