Verkkokaupoille haetaan nostetta Etelä-Savossa
14.05.2018Etelä-Savossa on verkkokauppoja keskimäärin vähemmän kuin muualla Suomessa. Alueen verkkokaupat tarvitsevat tukea kasvuun ja kaupankäynnistä verkossa kiinnostuneet tarvitsevat tietoa ja tukea toiminnan käynnistämiseen.
Xamk on mukana alueellisessa verkkokauppojen kehittämisprojektissa, jossa verkkokauppayrittäjiä valmennetaan ja tuetaan. Lisäksi kootaan aineistoa alueen verkkokaupoista, niiden kehityksestä ja alueen yritysten digitaalisuuden asteesta. Parikymmentä yritystä on tähän mennessä osallistunut valmennukseen.
Uusia kauppoja käyntiin ja vakiintuneita kasvuun
Koirien ja kissojen tarvikeliike Riemukauppa.fi avattiin marraskuussa 2017. Yrittäjä Maarit Karhu-Teiskoselle ala ja sen kova kilpailutilanne oli tuttu entuudestaan. Lemmiköityminen on kuitenkin trendi, joka tarjoaa mahdollisuuksia. Riemukauppa avasi myös kivijalkaliikkeen Mikkeliin.
– Asiakkaat ovat löytäneet sekä verkkokaupan että kivijalan aika odotetusti. Uusia asiakkaita tulee päivittäin. Täytyy vain ylittää ne asiakkaan odotukset, että saa tulemaan uudelleen.”
Verkkokaupassa pitää tehdä toimenpiteitä aktiivisesti, jotta sinne saa liikennettä.
– Valmennus oli jopa shokkihoitoa. Ymmärsin, että pitää itse osata tehdä Facebook-mainoksia ja Google-markkinointia. Ei olisi varmaan murto-osaakaan myyty, ellei osaisi mainontaa tehdä.”
Suosituimmat tuotteet vaihtelevat sesongin mukaan.
– Talvella myytiin koirien vaatteita ja nyt kevättä kohden koulutustarvikkeita. Se on meille se oma juttu, johon satsataan. Teemme paljon yhteistyötä paikallisten koiraseurojen kanssa ja olemme mukana näyttelyissä. Yritämme tuoda esille uusia kiinnostavia tuotteita, joista asiakkaille olisi hyötyä.
Mosaiikkimyymälä.com on tehnyt kauppaa verkossa jo kahdeksan vuoden ajan. Yrittäjät Sirpa ja Jukka Hämäläinen ottivat valmennuksen aikana askelen kohti kansainvälistä kauppaa.
– Valmius tehdä kauppaa eri puolille maailmaa on hyvä. Ruotsiin on saatu kaupankäynti hyvään alkuun, mutta vaatii toki paljon työtä koko ajan. Olemme ulkoistaneet markkinointia jonkin verran. Facebook-mainontaa tehdään ja analytiikasta seurataan kävijämääriä ja tuloksia. Valmennuksesta jäi eväitä erityisesti digipuoleen ja monia asioita on uudistettu.
Verkkokaupan tarjonnan pitää uudistua koko ajan.
– Nyt on uutta esimerkiksi minipuutarha, johon voi mikromosaiikeista tehdä pieniä ruukkuja ja päällystää terassia. Muita hittejä ovat betonipasta ja tarrakynä, jotka välillä myytiin jo loppuun. Kesäksi tulee myös uusia metallipuutarhakalusteita, joiden pinnan voi päällystää mosaiikilla.
Verkkokaupan isot toimijat luovat paineita
Mika Niemi on yksi valmennuksen kouluttajista. Hän on monen menestyvän kansainvälisen verkkokaupan taustalla. Niemen mukaan aloittavalle verkkokaupalle tärkeintä on ”kädet savessa” tekemisen meininki.
– Täytyy pistää asioita tapahtumaan ja tekniikka ei saa olla ongelma. Kaupantekeminen ja kauppiashenkisyys. Nälkää ja intoa! Pitää opetella Facebook-markkinointia, hakusanamainontaa ja sisällöntuotantoa. Kovimmat osaajat ovat niitä, joilla on palava halu oppia. Kaikki oppi löytyy verkosta, YouTubesta ja jenkkiblogeista.
Verkkokaupan kilpailun Niemi ennakoi kovenevan.
– Amazon tulee tänä vuonna Ruotsiin ja mahdollisesti Suomeen. Saksassa ja Britanniassa 80 prosenttia verkkokaupasta tehdään näiden alustatoimijoiden kautta. Verkkokauppa tulee jakautumaan alustatoimijoihin ja niche-verkkokauppoihin. Niche-verkkokauppa erikoistuu vahvasti johonkin asiakas- tai tuoteryhmään.
Verkkokauppa osana opintoja
Ammattikorkeakoulun tehtävä on siirtää hankkeissa kertyvää osaamista opiskelijoille. Sanna Koskimäki opiskelee tradenomiksi Xamkin Mikkelin kampuksella. Hän tekee opintoihin liittyvää syventävää harjoittelua Sisustusstudio Vitriinissä ja rakentaa yritykselle verkkokaupan.
– Tässä saa laajasti uutta osaamista, koska teen verkkokauppaan alusta alkaen kaiken. Tällä hetkellä opinnoissa käydään näitä asioita läpi ja se auttaa paljon. Työ on nopeatempoista, mutta se sopii minulle. Tässä on aika iso vastuu. Toki virheitäkin on tullut, mutta ne on korjattu.
Tradenomille verkkokaupankäynnin ymmärtäminen on keskeistä ja valmennukseen osallistuminen on lisäetu.
– Tosi tärkeä aihe, koska nykyään kauppaa tehdään verkossa. Verkkokauppa tulee varmaan olemaan jossain roolissa omalla urallani.
POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi
Hanketoimijat Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Kesto: 1.1.2017 – 31.12.2018
Kasvuohjelma Etelä-Savon alueen verkkokaupoille
Tavoite: 32 verkkokaupan kasvun vauhdittaminen
Toteutus: Neljä valmennusohjelmaa
Rahoitus: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Euroopan sosiaalirahastosta