Kuvassa näkyy sähköpotkulaudan ohjaintangon yläosa, jossa ajajan kädet testavat jarrukytkimiä. Sähköpotkulautaan kannattaa tutustua huolella ennen liikkeelle lähtöä. Jarrujen toimivuus ja kaasun herkkyys on hyvä tarkastaa, ettei jarrutusmatka tai vauhti yllätä. Kuva: Same-eYes, Olli Mäkelä.

Ensikertalainen liikenteessä sähköpotkulaudalla

05.10.2021

Yksi kesän 2021 kuumimmista puheenaiheista oli katukuvassa yleistyneet sähköpotkulaudat eli skuutit. Kaikilla tuntui olevan vahva mielipide näistä laitteista joko puolesta tai vastaan. Päätin testata, mistä tässä sähköskuuttihässäkässä onkaan kysymys.

En ole koskaan aiemmin ajanut kevyellä sähkökäyttöisellä ajoneuvolla, ja mielikuva huterasta menopelistä oli vahva. Mainoslauseissa sähköskuutteja kuvaillaan nopeana ja helppona liikkumisvälineenä, joilla voi viilettää kaupungilla ilman huolta parkkipaikasta.

Sain kokeiluani varten lainaan huippuluokan Zero-sähköpotkulaudan, joka ei näyttänyt lainkaan huteralta, vaan oli vakaa ja tukeva isoine pyörineen ja etujousineen. Päätin, että testaan sähköpotkulautaa ensin maaseudun rauhallisilla raiteilla ennen kaupungin liikennevilinää. Havainnointi- ja skuuttiajotutkimukseeni osallistuivat myös perheeni 9- ja 12-vuotiaat pojat, joiden innostukseen sähköpotkulaudasta oli helppo yhtyä, kun otimme laudan ajoon. ”Ihan sairaan siisti”, sanoi 9-vuotias poikani.

Perehdy laitteeseen ja liikennesääntöihin ennen ajamista

Kuvassa lapsi, joka ajaa sähköpotkulaudalla. Hänellä on kypärä, ja skuutissa toimivat jarrut, soittokello, valot ja heijastimet.
Sähköpotkulaudalla ajetaan pyörätiellä tai ajotien reunassa. Alle 12-vuotias saa ajaa kevyen liikenteen väylällä. Turvavarusteina skuutissa ovat toimivat jarrut, soittokello, valot ja heijastimet. Kypärän käyttö on erittäin suotavaa. Kuva: Tytti Seppänen.

Maksimissaan 25 km tunnissa kulkevan kevyen sähköisen ajoneuvon käyttöönotto on helppoa. Laitetta ei tarvitse vakuuttaa, rekisteröidä, siihen ei tarvita ajolupaa, eikä sen ajamiseen ole määritetty ikärajaa. Ajamiseen ei vaadita juurikaan turvavarusteita, sillä jarrut, ajovalot ja soittokellot on useimmissa malleissa valmiina. Kuten pyöräillessä, vahvana suosituksena on käyttää asianmukaista kypärää. Sain pikakoulutuksen laitteen käyttöön ja muutaman ohjeen ajamisesta. Lisäksi sain mukaani selkärepun, jossa on valoilla toimivat suuntavilkut. Helppoa ja kätevää!

Jännittyneenä lähdin ajamaan: kypärä päähän, potkaisu ja peukalokaasulla vauhtia. Olin hiekkatiellä ja laite ampaisi ruopien matkaan. Jos rotvallinreuna olisi näin kokemattomalla ajajalla ollut nyt edessä, nurin olisin mennyt ryminällä. Useimmat onnettomuudet tapahtuvatkin kokemattomilla ajajilla vauhdin hurmassa. Jos ajovarmuutta ei ole riittävästi, voi pienikin ajovirhe tai katseen herpaantuminen tiestä aiheuttaa kaatumistapaturman.

Ajon alkumetreillä oli kyllä melkoisen turvaton olo. Mietin, olisiko sittenkin pitänyt ottaa lähtö varovaisemmin, tarkastella laitetta hieman tarkemmin ja perehtyä turvalliseen ajoon ennalta? Kyllä! Luovutin laitteen nopeasti perheen nuorisolle ja annoin heille ohjeet: ”Kypärä päähän, rauhallisesti liikkeelle, ajakaa tien reunaa”.

Pojilla skuuttailu sujui ongelmitta. He olivat heti sinut laitteen kanssa, eikä vauhti heitä pelottanut. ”Haluan tällaisen omaksi, tosi siistii, kun ei tarvii käyttää ollenkaan lihaksia”, totesi 12-vuotias ja huristeli maksimivauhtia eteenpäin.

Liikennesäännöt hakusessa

Siirsin havainnointitutkimukseni maaseudulta Kotkan keskustaan, jonne vuokrattavat sähköpotkulaudat rantautuivat kesän 2021 aikana. Ajaminen onnistui minulta jo sujuvasti ja huomasin, että asfaltilla ajo kaupungissa on varsin miellyttävää. Vauhdin pidin kyllä maltillisesti reilusti alle sallitun. Ajokierrokseni aikana havaitsin sähköpotkulautoja liikenteessä pääsääntöisesti nuorilla aikuisilla, mutta myös selkeästi nuoremmat ajelevat kaveriporukassa vaatetuksesta päätellen treeneihin.

Sähköpotkulautailijoita tulee vastaan pääsääntöisesti ilman kypärää, vaikka kypärän käytölle on vahva suositus. Kypärän käyttö on omistuslaudoilla tavallisempaa, vuokralaitteilla harvinaisempaa. Liian usein skuuttailijoita näkee kevyen liikenteen väylillä, vaikka sähköpotkulaudalla saisi ajaa vain pyörätiellä tai ajotien reunassa. Vaaratilanteen aiheuttaa kolme nuorta, jotka viilettävät skuuteilla kadulla puikkelehtien kävelijöiden ohi. Kypärät päässä kyllä, mutta kovan vauhdin myötä vaarassa lienevät nyt jalankulkijat.

Kotkan kokoisessa kaupungissa, jossa liikenne ja sähköpotkulautojen määrä on melko maltillista, kevyet sähköiset kulkuneuvot eivät todennäköisesti ainakaan vielä aiheuta vastaavanlaisia vaaratilanteita ja vastustusta kuin esimerkiksi Helsingissä.

Helsingissä vallitsee skuuttiraivo

Siirsin havainnointitutkimukseni Helsinkiin. Koko kesän 2021 aikana tiedotusvälineissä oli lähes päivittäin valitettavan negatiivista uutisointia sähköpotkulautailijoista, sähköpotkulautojen kanssa tapahtuvista onnettomuuksista ja vaaratilanteista, terveydenhuollon ylikuormittumisesta sekä kiukkuisista jalankulkijoista, jotka ovat kohdanneet jalkakäytävillä holtittomasti ajavia skuuttailijoita ja kulkuväylillä lojuvia lautoja.

Liikenneministeri puuttui asiaan ja vaati toimenpiteitä sähköpotkulautailun turvallisuuteen. Ensin ajonopeuksia alennettiin keskusta-alueilla ilta- ja yöaikaan, ja nyt vuokrattavien sähköpotkulautojen maksiminopeuksia lasketaan pysyvästi. Lisäksi sähköpotkulautojen yövuokraus viikonloppuisin päättyy Helsingissä. Näiden toimenpiteiden tavoitteena on vähentää tapaturmia.

Kuvassa keltainen reppu, jossa vihreät, valaistut led-valot muodostavat nuolikuvion.
Skuuttailijan turvallisuutta liikenteessä parantaa esimerkiksi reppu, jossa on suuntavilkut. Kuva: Same-eYes, Olli Mäkelä.

Vuokrattavia skuutteja on tosiaan joka kadunnurkassa jopa keskellä kulkuväyliä, vaikka parkkeeraaminen on sallittu paikkaan, missä se ei aiheuta törmäys- tai kaatumisvaaraa. Vuokralaitteiden ikäraja on 18 vuotta, joten lasten kanssa liikuimme Helsingissä nyt autolla ja jalan.

Autolla liikkuessa saikin olla erityisen tarkkaavaisena. Vauhdilla liikkuvat skuuttailijat ajoivat yllättäen kävelytieltä ajoväylälle ilman suuntamerkkejä, jolloin skuuttailijoiden havainnoiminen oli vaikeaa ja liikkeen ennakointi haastavaa. Skuuttailijan mieltää autonratista katsottuna kävelijäksi, jolloin vauhti voi todellakin yllättää autoilijan.

Kävelijänä yhdyin heti muihin kiukuttelijoihin. Kohtasin lyhyellä visiitillä vaaratilanteita, kun skuuttailijat ajoivat kävelytiellä melkoisella vauhdilla puikkelehtien äänettömästi jalankulkijoiden välissä. Skuutin kyydissä oli usein kaksi henkilöä, tämäkin vastoin sääntöjä.

Ajoradalla liikkuessa skuuttaajan tulisi näyttää suuntamerkkiä, tehdä itsensä näkyväksi ja sopeutua muun liikenteen rytmiin. Aina ei selvästikään ollut kysymys tietämättömyys liikennesäännöistä, vaan selkeä piittaamattomuus niistä.

Skuuttailu on mukavaa, kunhan huolehtii liikenneturvallisuudesta

Kaikesta polemiikista huolimatta on pakko myöntää, että lyhyehköillä matkoilla ja muun julkisen liikenteen jatkeena skuutti on varmasti mahdottoman kätevä ja nopea liikkumisväline. Liikenneturvallisuus huomioiden sähköpotkulauta voi olla myös ihan turvallinen. Perheemme sähköpotkulautakokeilu sujui hyvin ilman todellisia vaaratilanteita ja tapaturmia. Ajeluista jäi kaikille myös hyvä mieli.

Liikenteeseen tulee varmasti lisää uusia liikkumisvälineitä, joiden kanssa on opittava ajamaan ja joiden seassa on opittava liikkumaan turvallisesti. Kielloilla ja rajoituksilla voidaan todennäköisesti vähentää onnettomuuksia, mutta olisiko sittenkin jokaisen skuuttailijan ja tielläliikkujan vain hyvä toimia liikenteessä vastuullisemmin turvallisuuden parantamiseksi?

Traficomin rahoittamassa Kevyiden sähköpotkulautojen liikenneturvallisuuden edistäminen -hankkeessa tavoitteena on saattaa etenkin lasten ja nuorten tietoon, että ajoon valmistautumiseen ja laitteen turvaohjeisiin tutustumiseen sekä liikennesääntöjen kertaamiseen kannattaa käyttää aikaa ennen liikenteeseen lähtöä. Katso lisätietoja hankkeemme verkkosivuilta.

Kirjoittanut Tytti Seppänen

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.