Pelikehittelyä Xamkin ständillä. Kuvassa Jade Hirvonen sekä Xamkin peliohjelmoinnin opiskelijat Veikka Summanen ja Harto Kuukka. Kuvaaja: Otto Jahnukainen / Assembly Organizing

Assemblyt ummikon silmin

29.03.2020

ESGE-hanke kävi tutustumassa Assembly-pelitapahtumaan Helsingin Messukeskuksessa. Ummikkona toimii kirjoittaja, jolla ei ole ollut aikaisempaa kokemusta pelialasta ennen hankkeen käynnistymistä syksyllä 2019.

Assembly-tapahtumat ovat maailman suurimpia ja arvostetuimpia demoskene-tapahtumia. Demoskene tarkoittaa tietokoneharrastajien ala-kulttuuria, jossa keskitytään visuaalisten efektien ym. ohjelmointiin. Assembly-tapahtumissa vierailee rapiat 5000 kävijää.

”Assyja” on järjestetty vuosittain vuodesta 1992 lähtien ja vuodesta 2007 kahdesti vuodessa erillisinä Assembly Winter ja Assembly Summer -tapahtumina. Kesätapahtuma on pysynyt originaalin tapahtuman konseptina, kun taas talvitapahtuma keskittyy enemmän pelaamiseen.

Assembly Winter2020 -tapahtuma koostui laneista ja messuista. Lanit oli makea näky varsinkin valojen sammuttua. Xamk oli mukana messuständillä, jossa esiteltiin pelialan koulutuksia sekä hankkeita, ja niiden kehittämiä pelejä. ESGE-hankkeen tavoitteena oli tutustua pelitapahtumakonseptiin hankkeen omien tapahtumien näkökulmasta.

Isoja rahoja ja oivalluksia

Tapahtumassa järjestettiin niin harraste- kuin ammattilaisturnauksia. Harrasteturnaukset on kohdistettu lanipelaajille, ja peleinä oli useita eri pelejä ja palkintoina erilaisia tuotepalkintoja. Ammattilaisturnauksissa pelattiin CS:GO-peliä ja rahapalkintoja jaettiin jopa 12 500 euron edestä. CS:GO toimii turnauspelinä hyvin, sillä se on katsojaystävällistä ja viihdyttävää.

Itse katsoin elämäni ensimmäisen CS-turnauksen tapahtumassa. Peliin pääsi yllättävän nopeasti kärryille – huomioiden sen, että olin ensimmäistä kertaa peliä katsomassa. Yksi tärkeä oivallus oli se, että peli ei siis ole räiskimistä räiskimisen ilon vuoksi, vaan ideana on joko asettaa pommi pommin jättöpaikalle tai estää pommin pudotus.

Pelissä on kaksi tiimiä: toiset pelaavat puolustajina ja toiset hyökkääjinä. Hyökkääjien tavoitteena on jättää pommi joko paikkaan A tai B. Puolustajat yrittävät estää tämän. Pelin voittaa joko tappamalla kaikki toisen tiimin pelaajat tai purkamalla/pudottamalla pommin. Yksi roundi eli kierros kestää pari minuuttia ja näitä roundeja pelataan 30. Koko turnaus kestää noin tunnin. Pelin seurattavuutta auttavat selostajat, jollaiset olisi ehdottomasti hauska saada myös ESGEn tapahtumiin.

CS:GO turnaus. Kuvaaja: Jade Hirvonen

Vierailu Assemblyissä tarjosi paljon hyviä ideoita hankkeen tuleviin tapahtumiin. Kokemus oli silmiä avaava – varsinkin näin ummikko-tasolla. Suosittelenkin vastaavanlaisissa tapahtumissa vierailua ehdottomasti kaikille ummikoille, jotka eivät ole vielä ymmärtäneet pelimaailmaa. Ja tietysti myös kaikille pelialasta kiinnostuneille.

Näillä vastaavanlaisilla tapahtumilla tarkoitan tietysti ESGE-hankkeen tulevia tapahtumia Kymenlaaksossa kuten maaliskuussa Kouvolassa järjestettävää CS-turnaustapahtumaa. Kannattaakin siis pysyä kuulolla!

ESGE – Esport Game Ecosystem -hankkeen avulla kehitetään alueellista elektronisen urheilun osaamista sekä törmäytetään osaajia ja yrityksiä yhteistyöhön. Hanke toteutetaan ajalla 1.9.2019 – 30.4.2022. Hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.

Lisätietoja: www.xamk.fi/esport

Kirjoittanut Jade Hirvonen

Kirjoittaja työskentelee projektityöntekijänä ESGE-hankkeessa ja on nyt Assemblyn jälkeen vähemmän ummikko pelialalla.